NN-2, 1931

Szybowiec przejściowy. Polska.
Szybowiec przejściowy NN-2. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
W styczniu 1931 r. powstał projekt wstępny szybowca przejściowego NN-2, zaprojektowany przez inżynierów Adama Nowotnego i Jarosława Naleszkiewicza w Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie. Rozpoczęto jednocześnie budowę dwóch egz. szybowca NN-2- w wersji szkolno-przejściowej bez kabinki, w Lubelskim Klubie Lotniczym i NN-2 bis- w wersji przejściowo-treningowej z kabinką, w warsztatach szkolnym Działu Nauk CWOL w Dęblinie, dla dęblińskiej sekcji LKL. W końcu sierpnia 1931 r. gotowy był pierwszy egz., a we wrześniu drugi. Szybowiec dębliński początkowo był bez kabinki, lecz wkrótce ją otrzymał.

W końcu września 1931 r. szybowiec ten przewieziono do Ustjanowej, gdzie wziął udział w I Dęblińskiej Wyprawie Szybowcowej, wykonując 30.09.1931 r. pierwsze loty ze zbocza. Najdłuższy lot podczas tej wyprawy- 3 h 58 min, wykonał na NN-2 por. pil. T. Kurowski. W jesieni 1932 r. szybowiec ten wziął udział w II Wyprawie Szybowcowej do Ustjanowej dęblińskiej sekcji szybowcowej LKL. Kabinkowy NN-2 bis służył w Ustjanowej do nauki lądowania pod stok i prawdopodobnie był używany do ok. 1935 r. Egzemplarz zbudowany w Lublinie był używany przez LKL do szkolenia przez kilka lat.

NN-2 był pierwszym polskim szybowcem o kadłubie spawanym z rur stalowych.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat usztywniony drutami o konstrukcji mieszanej.
Płat prostokątny z zaokrąglonymi końcami, dwudzielny, jednodźwigarowy, kryty sklejką do dźwigara, dalej płótnem, usztywniony drutami. Lotki szczelinowe.
Kadłub kratownicowy, spawany z rur stalowych, usztywniony drutami względem skrzydeł. Skrzynka kratowa. Kabina odkryta. W NN-2 bis dodana kabinka osłaniająca miejsce pilota.
Usterzenie kryte płótnem. Usterzenie poziome dwudzielne, podparte od góry zastrzałami.
Podwozie płozowe.

Dane techniczne NN-2 (wg [1]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 6,93 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 18,0 m2.
Masa własna- 115 kg, masa użyteczna- 75 kg, masa całkowita- 190 kg.
Prędkość minimalna- 40 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 47 km/h- 13, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 42 km/h- 0,9 m/s.

Galeria

  • Szybowiec przejściowy NN-2 bis. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus