NN-1, 1931

Szybowiec wyczynowy. Polska.
Szybowiec wyczynowy NN-1. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).

Inż. Adam Nowotny podczas odbywania służby wojskowej w Dęblinie zaprojektował w styczniu 1931 r. wraz z kierownikiem warsztatów Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie inż. Jarosławem Naleszkiewiczem pierwszy polski jednomiejscowy szybowiec wyczynowy NN-1. Budowę szybowca zrealizowali w warsztatach szkolnych Działu Nauk CWOL w Dęblinie pod kierunkiem sierż. Cichowicza podcho­rążowie rezerwy, zrzeszeni w dęblińskiej sekcji Lubelskiego Klubu Lotniczego. Główne okucia szybowca zaprojektował pchor. Jackowski. Budowa szybowca trwała 10 miesięcy.

23.10.1931 r. na lotnisku dęblińskim wykonano na szybowcu pierwsze skoki ze startem za samochodem. Po dokonaniu niezbędnych poprawek, 27.10.1931 r. kpt. Franciszek Jach oblatał szybowiec, startując na holu za samolotem PZL Ł-2. Kilka dni później odnotowano szybowiec do Warszawy. Wstępne próby przeprowadzone w Warszawie wykazały zbyt małą sztywność konstrukcji. Dalszych lotów na szybowcu zaniechano.

Obrys płata NN-1 stał się wzorem dla zbudowanego w 1933 r. przez W. Czerwińskiego szybowca CW-5 bis.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy wolnonośny grzbietopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątno- eliptyczny, dwudzielny, drewniany, dwudźwigarowy, kryty sklejką. Profil Bobek 6. Lotki trójdzielne, zewnętrzna część lotki odciążona rogowo aerodynamicznie.
Kadłub o przekroju owalnym, czteropodłużnicowy, półskorupowy kryty sklejką. Kabina pilota wpisana w obrys kadłuba, z odejmowaną osłoną z celuloidu, z ograniczoną widocznością do przodu spowodowaną przez silne zwężenie przodu kadłuba przed kabiną, wentylowana.
Usterzenie drewniane, wolnonośne o rozpiętości 5 m. Usterzenie pionowe potrójne.
Podwozie płozowe. Płoza jesionowa amortyzowana.

Wyposażenie- tablica przyrządów wyposażona w prędkościomierz, wysokościomierz, busolę oraz chyłomierz podłużny i poprzeczny.

Dane techniczne NN-1 (wg [1]):
Rozpiętość- 16,5 m, długość- 7,7 m, wysokość- 1,56 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa własna- 170 kg, masa użyteczna- 70 kg, masa całkowita- 240 kg.
Prędkość minimalna- 48 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 56 km/h- 22, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 53 km/h- 0,77 m/s.

Galeria

  • NN-1, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
  • Szybowiec NN-1 podczas prób w 1933 r. (Źródło: archiwum).
  • Szybowiec NN-1 w locie. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.
blog comments powered by Disqus