NN-1, 1931

Szybowiec wyczynowy. Polska.
Szybowiec wyczynowy NN-1. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
Inż. Adam Nowotny podczas odbywania służby wojskowej w Dęblinie zaprojektował w styczniu 1931 r. wraz z kierownikiem warsztatów Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie inż. Jarosławem Naleszkiewiczem pierwszy polski szybowiec wyczynowy NN-1. Budowę szybowca zrealizowali w warsztatach szkolnych Działu Nauk CWOL w Dęblinie. Budowa szybowca została zakończona jesienią 1931 r.

23.10.1931 r. na lotnisku dęblińskim wykonano na szybowcu pierwsze skoki ze startem za samochodem. Po dokonaniu niezbędnych poprawek, 27.10.1931 r. kpt. F. Jach oblatał szybowiec, startując na holu za samolotem PZL Ł-2. Kilka dni później odnotowano szybowiec do Warszawy. Wstępne próby przeprowadzone w Warszawie wykazały zbyt małą sztywność konstrukcji. Dalszych lotów na szybowcu zaniechano.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy wolnonośny grzbietopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątno-eliptyczny, dwudzielny, drewniany dwudźwigarowy, kryty sklejką. Lotki trójdzielne.
Kadłub o przekroju owalnym, czteropodłużnicowy, półskorupowy, kryty sklejką. Kabina pilota wpisana w obrys kadłuba, zakryta.
Usterzenie drewniane, wolnonośne. Usterzenie pionowe potrójne.
Podwozie płozowe.

Dane techniczne NN-1 (wg [1]):
Rozpiętość- 16,5 m, długość- 7,7 m, wysokość- 1,56 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa własna- 170 kg, masa użyteczna- 70 kg, masa całkowita- 240 kg.
Prędkość minimalna- 48 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 56 km/h- 22, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 53 km/h- 0,77 m/s.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus