AEG N-I, 1917

Samolot bombowy nocny. Niemcy.
Samolot bombowy nocny AEG N-I w barwach niemieciego lotnictwa wojskowego. (Źródło: archiwum).

Samolot AEG N-I został opracowany w 1917 r. w niemieckim koncernie elektrotechnicznym Allgemeine Elektrizitäts Gesellschaft (AEG). Stanowił adaptację samolotu AEG C-IV.

W Polsce.

W lotnictwie polskim znajdowały się 3 samoloty AEG N-I pochodzące ze zdobyczy wojennych. Dwa były zdobyte w Poznaniu w 1919 r., jeden z nich został przydzielony do szkoły w Ławicy. Trzeci internowano za naruszenie przestrzeni powietrznej nad Polską po przymusowym lądowaniu koło Gdyni 12.08.1923 r. Był to samolot cywilny z kabiną pasażerską należący do Towarzystwa Lotniczego Deutscher Aerolloyd. Później przetransportowano go na lotnisko BLM w Pucku.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Płat górny trójdzielny, płat dolny dwudzielny. Skrzydła dwudźwigarowe, dźwigary metalowe spawane, żebra drewniane, pokryte płótnem.
Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych. Grzbiet oprofilowany, pokryty sklejką, reszta pokryta płótnem, oprócz boków osłony silnika wykonanych z blachy aluminiowej. Kabiny odkryte.
Usterzenie spawane z rur stalowych miało przekrój płaski, bez profilu aerodynamicznego.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 1 stały karabin maszynowy pilota Spandau wz. 08/15 kal. 7,92 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Parabellum wz. 14/17 kal. 7,92 mm. Udźwig bomb- 150 (wg [2]- 350) kg.

Silnik- rzędowy Benz Bz-IV o mocy 147 kW (200 KM), wg [2] również rzędowy Mercedes IVa o mocy 194 kW.

Dane techniczne AEG N-I (wg [1]):
Rozpiętość- 15,3 m, długość- 7,3 m, wysokość- 3,3 m, powierzchnia nośna- 45,0 (wg [2]- 44,5) m2.
Masa własna- 880 (wg [2]- 800) kg, masa użyteczna- 520 (wg [2]- 600) kg, masa całkowita- 1400 kg.
Prędkość max- 153 (wg [2]- 175) km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 10', pułap- 4000 (wg [2]- 5000) m, zasięg- 500 km, czas lotu- (wg [2]- 3 h).

Źródło:

[1] Morgała A. "Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924". Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Bączkowski W. "Samoloty bombowe I wojny światowej". Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
blog comments powered by Disqus