Nosarzewski "Moto-Mucha Standard", 2000

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard” zbudowany przez Bogdana Nosarzewskiego. (Źródło: Tamara Nosarzewska via ”Polskie konstrukcje amatorskie”).

Motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard” powstał w wyniku modyfikacji szybowca SZD-22 ”Mucha Standard” o znakach SP-2267 (nr. fabr. 651). Został zbudowany przez Bogdana Nosarzewskiego.Otrzymał silnik Rotax 503 zabudowany na wieżyczce nad płatem oraz śmigło trójłopatowe Papierek KG-3-150P o zmiennym skoku. Przednie kółko jest kółkiem ogonowym od samolotu PZL-104 "Wilga". Na końcach skrzydeł dodano podpórki z kółkami.

Oblatany w czerwcu 2000 r. Motoszybowiec, który otrzymał znaki rejestracyjne SP-3514, posiadał poprawne własności pilotażowe.

Konstrukcja:
Kabina zakryta.
Podwozie stałe. Na przodzie kadłuba zamontowano dodatkowe kółko. Później na końcówkach płatów dodane zostały kółka pozwalające na kołowanie.

Silnik- Rotax 503 DCI.1V (wg [2]- Rotax 503 DLI-1V) o mocy 18 kW (25 KM) zabudowany na stojaku nad kadłubem, śmigło pchające.

Dane techniczne ”Moto-Mucha Standard” (wg [1]):
Rozpiętość- 14,98 m, długość- 7,0 m, wysokość bez silnika- 1,6 m, powierzchnia nośna- 12,75 m2. Prędkość max- 160 km/h, prędkość optymalna- 120 km/h, prędkość ekonomiczna- 110 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, wznoszenie- 4 m/s.

Galeria

  • Motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard”. (Źródło: Tamara Nosarzewska via www.piotrp.de).
  • Motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard” w widoku z przodu. (Źródło: Tamara Nosarzewska via www.piotrp.de).
  • Motoszybowiec ”Moto-Mucha Standard” w locie. (Źródło: Tamara Nosarzewska via www.piotrp.de).

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
blog comments powered by Disqus