Nieuport Delage NiD-622, 1928
(NiD-62, NiD-621, NiD-623, NiD-624, NiD-625, NiD-626, NiD-629)
Część maszyn tego typu sprzedano w 1929 r. do Belgii, w 1933 r. do Peru i w 1936 r. do Hiszpanii. W 1940 r. NiD-622 i NiD-629C1 były wycofane do szkół lotniczych, a w posiadłościach kolonialnych stanowiły wyposażenie Escadrilles Regionales- regionalnych eskadr obrony terytorialnej.
W Polsce.
W I połowie 1940 r. na samolotach Nieuport Delage NiD-622 latali również Polacy, piloci Polskich Sił Powietrznych we Francji. Używane były do lotów szkolnych w:
- w ośrodku szkoleniowym w Châteauroux,
- Szkole Strzelców Samolotowych w Blidzie w Algierii. W maju 1940 r., po ukończeniu przeszkolenia i przybyciu do Maison Blanche utworzono z nich szkolną eskadrę myśliwską wyposażoną w mocno przestarzałe samoloty Nieuport Delage NiD-622C1.
Na samolotach NiD-622 latali piloci z grupy por. Wolańskiego z Bazy Rozdzielczej nr 301 (EAA 301- Entrepot de l'Armeé de l'Air) Châteaudun, którzy zajmowali się transportem samolotów, w tym m.in. Nieuport Delage NiD 622.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy półtorapłat.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.
Uzbrojenie- 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe kal. 7,7 mm umieszczone nad silnikiem.
Silnik- rzędowy:
- NiD-62C1- Hispano-Suiza HS-12Mb,
- NiD-622C1- Hispano-Suiza HS-12Md o mocy 368 kW (500 KM),
- NiD-622C1- Lorraine 12Hdr,
- NiD-629C1- Hispano-Suiza HS-12Md o mocy 368 kW (500 KM).
Dane techniczne NiD-622C1 (wg [4]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 7,64 m, wysokość- 3,0 m, powierzchnia nośna- 29,34 m2.
Masa własna- 1360 kg, masa całkowita- 1880 kg.
Prędkość max- 270 km/h, pułap- 8200 m, zasięg- 500 km.
Źródło:
[1] Belcarz B. ”Klucze spontaniczne polskich myśliwców we Francji 1940 r”. Lotnictwo nr 10/2004.[2] Belcarz B. ”Mizgojan i Larczycki”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
[3] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[4] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.