AEG G, 1915

Samolot bombowy, pasażerski. Niemcy.
Samolot bombowy AEG G-IV lotnictwa wojskowego Niemiec. (Źródło: archiwum).

Na początku 1915 r. wytwórnię AEG opuścił 3-miejscowy dwusilnikowy dwupłat oznaczony AEG K-1 pomyślany początkowo jako samolot wsparcia. Następny (większy) typ z lipca 1915 r. zapoczątkował serię wielkich samolotów bombowych, oznaczonych w nomenklaturze niemieckiej jako G. Wytwórnia AEG wyprodukowała w latach 1915-1918 łącznie 542 egz. samolotów wszystkich wersji od K.I. do G.V. Ostatnia wersja- samolot AEG G.V został wprowadzony w maju 1918 r. do pierwszej linii. Najliczniej produkowany samolot wersji G.IV, ponad 400 egz. Samolot G.IVk (o rozpiętości 27,24 m) miał opancerzone gondole silników i 20 mm działko Becker w przednim stanowisku strzeleckim.

W Polsce.

Niemieckie towarzystwo lotnicze Deutsche Luftrederei oferowało jako samoloty pasażerskie i pocztowe AEG klasy G, Friedrichshafen G-IIIa, AEG N-I i inne. Oferta nie spotkała się z zainteresowaniem strony polskiej.

Konstrukcja:

Uzbrojenie:
- G.IV- 3 ruchome karabiny maszynowe. Udźwig bomb- 350 kg.

Napęd:
- G.IV- 2 silniki rzędowe Mercedes D-IV o mocy 193 kW (260 KM) każdy.

Dane techniczne G.IV (wg [2]):
Rozpiętość- 18,35 m, długość- 9,85 m, wysokość- 3,9 m, powierzchnia nośna- 67,0 m2.
Masa własna- 2397 kg, masa użyteczna- 1233 kg, masa całkowita- 3630 kg.
Prędkość max- 145 km/h, czas wznoszenia na 3000 m- 23', pułap- 4000 m, czas lotu- 4 h 30'.

Źródło:

[1] Morgała A. "Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924". Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Bączkowski W. "Samoloty bombowe I wojny światowej". Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
blog comments powered by Disqus