Nieuport 16C1, 1916
Pierwsze egzemplarze były na froncie już wiosną 1916 r. Był dostarczany do Rosji, gdzie również podjęto produkcję na prawach licencyjnych, wypuszczono je w niewielkich ilościach.
W Polsce.
Na samolotach Nieuport 16C1 latali również Polacy, lotnicy w służbie lotnictwa wojskowego carskiej Rosji, m.in. rtm. Tadeusz Grochowalski, por. Antoni Mroczkowski, kpt. Donat Makijonek. W lotnictwie białej Armii Dońskiej gen. Denikina loty bojowe wykonywał por. Seweryn Sacewicz (mógł to być również Nieuport 11C1).
W polskich formacjach lotniczych na obczyźnie był jeden Nieuport 16C1. Samolot został przejęty w grudniu 1917 r. od Rosjan i włączony do wyposażenia sformowanego w Jassach II Polskiego Oddziału Awiacyjnego, podporządkowanego później dowództwu II Korpusu Polskiego w Rosji, pod komendą gen. Hallera. Samolot był w użyciu do kwietnia 1918 r. Z chwilą odmaszerowania oddziału na front w celu połączenia się z II Korpusem, samolot pozostawiono w Jassach.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy półtorapłat o konstrukcji mieszanej, z przewagą drewna.
Skrzydła o skosie krawędzi natarcia 3° 30". Wznios płata górnego 0°, dolnego 2°. Wydłużenie górnego płata 5,0, dolnego 7,0. Górny płat, niedzielony o konstrukcji dwudźwigarowej, dolny- jednodźwigarowy, kryte płótnem. Dźwigary zrobiono z dwóch listew drewnianych klejonych do sklejki. Profil skrzydła cienki, ptasi, o grubości względnej 5%. Lotki tylko na górnym płacie, ze szczeliną pomiędzy płatem a lotką zakrytą płótnem. Charakterystyczna jednoprzęsłowa komora płatów Nieuport połączona była stojakami w układzie V. Piramidka wspierająca górny płat nad kadłubem wykonana z aluminium. Słupki łączące płaty były drewniane (o przekroju kroplowym), wzmocnione w trzech miejscach bandażami płóciennymi, usztywnione dodatkowo drutami strunowymi o średnicy 3- 4 mm.
Kadłub kratownicowy, o konstrukcji mieszanej. Przednia część, spawana z rur stalowych, miała z przodu płytę stalową, do której przymocowany był nieruchomy wał silnika rotacyjnego. Tylna część w postaci drewnianej kratownicy z sosny i jesionu, usztywnionej odciągami ze strun stalowych. boki i spód kadłuba płaskie, w przodzie równoległe, w tylnej części lekko skośne ze względu na trapezowy kształt przekroju, grzbiet oprofilowany na owal. Pokrycie płótnem, silnik obudowany aluminiową osłoną otwartą od dołu (w kształcie charakterystycznej, czy też końskiego kopyta otaczała silnik na 2/3 obwodu). Wykrój w części spodniej służył do odprowadzania spalin pod kadłub, ponadto wygłuszał hałas w kabinie pilota. Kabina odkryta.
Usterzenie płaskie, bez profilu lotniczego, spawane z rur stalowych, pokryte płótnem. Ster kierunku płytowy, pływający, bez statecznika pionowego.
Podwozie klasyczne stałe. Główne dwugoleniowe z osią niedzieloną, amortyzacja sznurem gumowym. Płoza ogonowa z półresora stalowego, zazwyczaj oprofilowana nakładkami lub sklejką.
Uzbrojenie- 1 naskrzydłowy karabin maszynowy Lewis kal. 7,7 mm, w ostatnich egzemplarzach także drugi zsynchronizowany karabin maszynowy Vickers kal. 7,7 mm. Kilkadziesiąt samolotów wyposażono w synchronizatory i karabin maszynowy przemieszczono na górną przednią część kadłuba. Mogły być wyposażone w rakiety Le Prieur do zwalczania balonów obserwacyjnych.
Silnik- gwiazdowy, rotacyjny, 9-cylindrowy, chłodzony powietrzem Le Rhône 9J o mocy 81 kW (110 KM).
Śmigło drewniane, dwułopatowe. Zbiornik paliwa w kadłubie.
Dane techniczne Nieuport 16C1 (wg [1] i [2]):
Rozpiętość- 7,52 (wg [3]- 7,46) m, długość- 5,64 (wg [3]- 5,57) m, wysokość- 2,4 (wg [3]- 2,45) m, powierzchnia nośna- 13,3 (wg [3]- 13,5) m2.
Masa własna- 375 kg, masa użyteczna- 175 kg, masa całkowita- 550 (wg [3]- 535) kg.
Prędkość max- 165 (wg [3]- 173) km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 2' 48", pułap- 4800 (wg [3]- 6300) m, czas lotu- 2 h.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.[2] Goworek T. ”Samoloty myśliwskie I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1981.
[3] Kowalski T. J. ”Nieuport 1-27”. Seria Słynne Samoloty nr 1. Oficyna Wydawnicza KAGERO. Lublin 2003.