Nieuport 12, 1915
Obok wersji bojowych opracowano nieuzbrojone wersje szkolne obu Nieuportów. Produkowano zasadniczo trzy wersje: Nieuport 81E2, Nieuport 80E2, Nieuport 83E1. Wszystkie szkolne Nieuporty posiadały silniki rotacyjne różnych typów o mocy nie przekraczającej 75 kW (100 KM). Często były to wycofane z pierwszej linii samoloty Nieuport 10 i Nieuport 12.
W Polsce.
Na samolotach Nieuport 12 latali również Polacy, lotnicy w służbie lotnictwa wojskowego carskiej Rosji, m.in. ppor. rtm. Tadeusz Grochowalski, por. Antoni Mroczkowski, kpt. Donat Makijonek.
Wg [1]- w niepodległej Polsce używane były samoloty Nieuport 12, na 30 i 64 str. znajdują się rysunki samolotu Nieuport 12. W rzeczywistości są to samoloty Nieuport-80E2. Prawdopodobnie pomyłka powstała, ponieważ samolot Nieuport-80E2 był wersją szkolną samolotu rozpoznawczego Nieuport 12. Oba samoloty były bardzo podobne.
Konstrukcja:
Dwu- lub jednomiejscowy półtorapłat o konstrukcji drewnianej.
Górny płat był dwudźwigarowy, a dolny jednodźwigarowy, znacznie przesunięty do tyłu. Oba ze skosem do tyłu. Obydwa połączono stojakami w układzie V. Lotki tylko na płacie górnym. Pokrycie płatów, lotek płócienne.
Kadłub konstrukcji kratownicowej drewnianej usztywnionej cięgnami stalowymi. Posiadał przekrój prostokątny z zaokrąglonym grzbietem. Kadłub w przedniej części kryty sklejka lub blachą aluminiową,, pozostała część kryta płótnem. Kabiny odkryte.
Usterzenie poziome o profilu płaskim wykonane z rurek stalowych. Ster kierunku takiej samej konstrukcji. Usterzenie posiadało charakterystyczne kształty. Pokrycie usterzenia płócienne.
Podwozie klasyczne stałe.
Uzbrojenie- patrz opis rozwoju konstrukcji.
Silnik- rotacyjny Clerget 9B o mocy 81 kW (110 KM) lub Le Rhône 96 kW (130 KM).
Dane techniczne:
Źródło:
[1] Kowalski T. J. ”Godło i barwa w lotnictwie polskim”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1981.[2] Kowalski T. J. ”Nieuport 1-27”. Seria Słynne Samoloty nr 1. Oficyna Wydawnicza KAGERO. Lublin 2003.