AEG E-2 (Wagner) "Eule", 1914

Samolot pionierski. Niemcy.
Samolot pionierski AEG Wagner "Eule" w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. (Źródło: Copyright Mick Bajcar ("Airliners.net").

Niemiecki samolot pionierski konstrukcji inż. Wagnera, zbudowany jesienią 1914 r. w firmie AEG Flugtechnische Abteilung w Hennigsdorf koło Berlina. W literaturze spotykane są dwie nazwy samolotu AEG E-2 "Eule" lub Wagner "Eule". Pierwszy jednopłatowy E-1, zbudowany został w 1912 r. i był wykorzystywany wyłącznie do celów eksperymentalnych.

Zbudowano jedynie dwa prototypy samolotów AEG E-2. Pierwszy wyposażono w rotacyjny silnik gwiazdowy Gnôme o mocy 59 kW (80 KM), drugi w silnik rzędowy z samochodu Ford T o bardzo małej mocy, wynoszącej zaledwie 14,7 kW (20 KM). Samolot był całkowicie nowatorską konstrukcją z zachowaniem stosowanej już tradycyjnie przez AEG kratownicy kadłuba z rur stalowych. Pierwszy egzemplarz tego samolotu po przeprowadzeniu prób kołowania spłonął doszczętnie w czasie pożaru hali fabrycznej, jaki wybuchł podczas naprawy zbiornika paliwa w tym samolocie. Drugi prototyp, po wykonaniu na nim kilku krótkotrwałych lotów próbnych, pozostawiono w stadium prototypu. Spowodowane to zostało wybuchem wojny i rozpoczęciem w fabryce AEG masowej produkcji samolotów wywiadowczych i bombowych sprawdzonych wcześniej jako bardzo udane konstrukcje.

Samolot AEG Wagner "Eule" po zaprzestaniu prób zawieszono jako eksponat pod stropem hali fabrycznej warsztatów naprawczych fabryki AEG, gdzie przetrwał do końca I wojny światowej. Po jej zakończeniu został przekazany przez fabrykę, do Berlińskiego Muzeum Lotnictwa. Po zbombardowaniu Muzeum w 1943 r. został na początku 1944 r. ewakuowany do Czarnkowa w Wielkopolsce.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy średniopłat o konstrukcji mieszanej.
Skrzydło o obrysie silnie zwężonym ku końcom, profil bardzo gruby i silnie wypukły. Wykonane z dwóch połówek, drewniane, pokryte płótnem.
Kadłub kratownicowy, z rur stalowych. Krótki, o dużym przekroju poprzecznym.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik:
- w pierwszym prototypie- rotacyjny silnik gwiazdowy Gnôme o mocy 59 kW (80 KM)
- w drugim prototypie- rzędowy z samochodu Ford T o mocy 14,7 kW (20 KM).

Dane techniczne AEG Wagner "Eule" (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m, długość- ok. 5,8 m, wysokość- 2,3 m, powierzchnia nośna- 11,6 m2.

Galeria

  • Samolot AEG E-2 (Wagner) ”Eule” podczas prób fabrycznych. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] M. Krzyżan "Samoloty w muzeach polskich". Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.

blog comments powered by Disqus