Nieuport IV, 1913
W 1910 r. po przeniesieniu wytwórni do miejscowości Issy-les-Moulineaux zmieniono jej nazwę na Société Anonyme des Etablissements Nieuport. Powstała tam kolejna wersja samolotu z silnikiem o mocy 20,6 kW (28 KM). Otrzymała ona oznaczenie Nieuport IIN. Nowy samolot pobił szereg rekordów światowych. W dniu 11.04.1911 r. konstruktor osiągnął prędkość 119,76 km/h. 16.06.1911 r. pada kolejny rekord prędkości- 130,06 km/h, a już 21 czerwca następny 133,14 km/h. Po zainstalowaniu silnika o mocy 37 kW (50 KM) samolot Nieuport IIG przelatuje dystans 625 km, powiększony następnie do 740,3 km. Kolejnym sukcesem samolotu Nieuport IIG było zwycięstwo w zawodach o puchar Gordon Benneta rozgrywanych w 1911 r. w Wielkiej Brytanii, uzyskał prędkość 125,5 km/h.
Eduard de Nieuport ginie w wypadku lotniczym w dniu 16.09.1911 r. Fabrykę obejmuje Charles de Nieuport, który kontynuuje prace brata. W dniu 28.12.1913 r. samolot Nieuport II z silnikiem Gnôme ”Monosoupape A” o mocy 59 kW (80 KM) osiągnął rekordową wysokość 6120 m. Posypały się zamówienia na samolot i firma Nieuport stała się sławna nie tylko we Francji, ale i poza jej granicami. Niestety w dniu 24.01.1913 r. śmiercią lotnika ginie Charles de Nieuport. Kolejnym właścicielem fabryki zostaje Henri Deutsch de la Meurthe, jego współpracownikiem zostaje Leon Bazaine.
Powstała wówczas konstrukcja o oznaczeniu Nieuport IV, która była budowana seryjnie na zamówienie osób prywatnych i wojska. Wersja Nieuport IVM (Militaire) zwyciężyła w konkursie na samolot dla wojska- Concours Militairé. Armia francuska zamówiła 10 egz., Brytyjczycy 5 dla Royal Flying Corps (RFC) i dalszych 12 dla lotnictwa marynarki wojennej Royal Navy Air Service (RNAS). Pięć z nich zostało wyposażonych w pływaki. Samoloty zamówiła Rosja i dodatkowo nabyła prawa licencyjne na ich budowę. Nieuporty IV znalazły się. także na wyposażeniu jednostek lotnictwa włoskiego i szwedzkiego. W początkach działań wojennych w sierpniu 1914 r. Nieuporty IV stanowiły znaczącą liczbę samolotów w lotnictwach państw Ententy. Najliczniej używane były w Rosji.
W Polsce.
Na samolotach Nieuport IV latali również Polacy, lotnicy w służbie lotnictwa wojskowego carskiej Rosji, m.in.:
- w XVIII Awiaotriadzie, wchodzącym w skład XVIII korpusu generała Kruzenszterna latał por. obserwator Jarosław Okulicz-Koziaryn,
- dniach 27.05-7.07.1912 r. na samolocie Nieuport IV lejtnant Wiktor Dybowski dokonał słynnego przelotu na trasie Sewastopol-Moskwa-Sankt Petersburg,
- Karol Kleszczyński został skierowany do 3 Roty Lotniczej w Warszawie. 3.10.1913 r. na samolocie Nieuport IV podjął przelot na trasie Kijów- Moskwa (o nagrodę księcia S. Abameleka- Lazarewa). Z powodu nie tyle awarii silnika co braku paliwa, lądował 4 października ok. godziny 10 we wsi Sliadniewo (z Moskwy posłali mu kanister benzyny, ale pilot z uwagi na bardzo złe warunki atmosferyczne zdecydował się we wsi pozostać i nocować). 5 października por. Kleszczyński wznowił przelot. Zła pogoda, wiatr i deszcz oraz niesprawność steru wysokości doprowadziły do katastrofy, niedaleko Sliadniewa, ok. 155 km od Moskwy. Na wysokości 100 m samolot przeszedł nagle w lot nurkowy, pilot wypadł z maszyny i zginął wraz z mechanikiem Antonowem,
- Donat Makijonek- 28.05.1912r. skierowany został do Sewastopolskiej Szkoły Pilotów. Tam ukończył kurs mechaników lotniczych, a następnie kurs pilotażu na samolocie Nieuport-IV. 1.04.1914 r. zdobył dyplom pilota nr 230, a 7.04.1914 wręczono mu licencję pilota wojskowego nr 239. Na samolocie tego typu wykonywał również loty bojowe w 3. Korpuśnym Oddziale Lotniczym (KAO),,
- Aleksander Perłowski- pierwsza ofiara lotnictwa na terenie Królestwa Polskiego, zginął w katastrofie lotniczej 28.03.1913 r. w Warszawie. Przyczyną wypadku był błąd pilotażu jednopłata Nieuport IV przy lądowaniu, na którym pilot wykonywał swój pierwszy samodzielny lot,
- Michał Pawłowski- por. 7. KAO. W sierpniu 1914 r. lądował przymusowo pod Tarnopolem, lekko ranny- awaria samolotu Nieuport-IV.
Samoloty Nieuport IVG stacjonowały również na Lotnisku Mokotowskim i służyły do szkolenia pilotów i obserwatorów.
Na początku 1913 r. inż. Wiktor Dybowski, zmodyfikował samolot Nieuport IV stosując na nim silnik Gnôme o mocy 51,5 kW (70 KM) oraz dając oszklenie w bokach dołu kadłuba, dla poprawienia widoczności.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Kowalski T. J. ”Nieuport 1-27”. Seria Słynne Samoloty nr 1. Oficyna Wydawnicza KAGERO. Lublin 2003.
[3] Niepolskie Statki Powietrzne Polskich Lotników.
[4] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[5] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.