Mroziński samolot, 1912

Samolot pionierski. Polska.
Samolot pionierski zbudowany przez Bernarda Mrozińskiego. (Źródło: archiwum).
W 19808 r. Bernard Mroziński, zamieszkały w Berlinie, opracował projekt samolotu, który proponował Ministerstwu Wojny Rosji. W 1912 r zbudował w Berlinie samolot własnej konstrukcji, nawiązujący kształtem skrzydeł i usterzenia do ptaków. W grudniu 1912 r i styczniu 1913 r zostały przeprowadzone próby w locie samolotu, które wykazały jego nietrafne rozwiązania aerodynamiczne oraz wady konstrukcyjne.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy jednopłat o konstrukcji mieszanej. 
Płat drewniany, kryty płótnem, usztywniony słupkami, linkami i rurami. Sterowanie poprzeczne przez zwichrzanie końców płata.
Kadłub kryty. Kabina odkryta.
Usterzenie poziome wyginane w górę i w dół- zgodnie, gdy pełniło rolę steru wysokości i niezgodnie- gdy pełniło rolę steru kierunku. Usterzenia pionowego brak.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- o mocy 15 kW (20 KM).

Dane techniczne (wg [2]):
Rozpiętość-  10,0 m, długość- 6,0 m, powierzchnia nośna- 24,0 m2.
masa własna- 250 kg, masa użyteczna- 250 kg, masa całkowita- 500 kg.

Galeria

  • Samolot Mrozińskiego w początkowej wersji, z dwoma płozami i kółkiem ogonowym, lecz bez usterzenia pionowego. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
  • Samolot Mrozińskiego o ptasich kształtach, w swej początkowej wersji. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
  • Samolot Mrozińskiego podczas prób. Wersja z płozą ogonową i usterzeniem pionowym. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus