Moryson II "Ostrovia II", 1930

Samolot został oblatany 24.09.1930 r. Samolot otrzymał znaki rejestracyjne SP-AED i był używany przez Aeroklub Poznański. Brał udział w IV Krajowym Konkursie Samolotów Turystycznych we wrześniu 1931 r. oraz w III Zimowych Zawodach Lubelsko-Podhalskich w lutym 1933 r. Podczas remontu na przełomie lat 1932/1933 otrzymał nowe usterzenie pionowe. Później został przerobiony na jednomiejscowy, przednia kabina została zasłonięta, a umieszczenie w niej zbiornika umożliwiło dłuższe przeloty. Samolot został skasowany w sierpniu 1936 r.
Dalszym rozwinięciem tego samolotu był Moryson III.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, trójdzielny, wolnonośny, dwudźwigarowy, kryty od spodu i na nosku sklejką, a od góry tkaniną jedwabną. Środkowa część płata integralna z kadłubem. Dźwigary skrzynkowe.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglony od góry, drewniany, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Osłony silnika i przodu kadłuba z blachy aluminiowej. Kabiny odkryte.
Stateczniki kryte sklejką, stery tkaniną jedwabną.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik- gwiazdowy Armstrong Siddeley ”Genet” o mocy nominalnej 59 kW (80 KM) i mocy startowej 65 kW (88 KM), zastąpiony następnie przez rzędowy Cirrus III o mocy nominalnej 62,5 kW (85 KM) i mocy startowej 69 kW (94 KM).
Dane techniczne ”Ostrovia II” (wg [1]):
Rozpiętość- 10,5 m, długość- 6,0 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa własna- 350 kg, masa użyteczna- 300 kg, masa całkowita- 650 kg.
Prędkość max- 180 km/h, prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość minimalna- 78 km/h, wznoszenie- 3,5 m/s, pułap- 4000 m, zasięg- 750 km.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.