Moryson IV, 1932

Projekt amatorskiego samolotu turystycznego. Polska.
Amatorski samolot sportowy Moryson IV. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).

W 1932 r. (wg [1]- w 1935 r.) Józef Morisson zaprojektował dwumiejscowy dolnopłat turystyczny z chowanym podwoziem i krytą kabiną Moryson IV. Obliczenia samolotu sprawdzone były w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa, lecz do budowy nie doszło z braku środków finansowych.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, trójdzielny, wolnonośny, dwudźwigarowy, kryty od spodu i na nosku sklejką, a od góry płótnem. Na czę­ściach zewnętrznych- chowane sloty. Środkowa część płata integralna z kadłubem. W niej zbiorniki paliwa i bagażniki na walizki. Dźwigary skrzynkowe.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglony od góry, drewniany, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Osłony silnika i przodu kadłuba z blachy aluminiowej.  Kabina zakryta. Przednia kabina- ucznia lub pasażera, tylna- instruktora lub pilota. Za kabiną bagażnik.
Stateczniki kryte sklejką, stery- płótnem.
Podwozie klasyczne stałe. Podwozie główne trójgoleniowe z rur stalowych, dwukołowe, z amortyzatorami z krążków gumowych. Koła balonowe 500x200 mm z owiewkami. Płoza ogonowa ze stali resorowej, amortyzowana sznurem gumowym.

Silnik- chłodzony powietrzem, czterocylindrowy rzędowy Cirrus III o mocy nominalnej 62,5 kW (85 KM) i mocy startowej 69 kW (94 KM).
Śmigło dwupłatowe, drewniane, stale. Zbiorniki na 120 l paliwa w skrzydłach.

Dane techniczne Moryson IV (wg [2]):
Rozpiętość- 10,4 m, długość- 7,1 m, wysokość- 2,2 m, powierzchnia nośna- 15,5 m2.
Masa własna- 365 kg, masa użyteczna- 305 kg, masa całkowita- 670 kg.
Prędkość max- 240 km/h, prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość minimalna- 60 km/h, wznoszenie- 3,5 m/s, pułap- 4000 m, zasięg- 750 km.

Galeria

  • Moryson IV, rysunek w rzutach. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.
blog comments powered by Disqus