Bilski "Mewa", 1925

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec amatorski ”Mewa” podczas montażu. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 12/1995).

Szybowiec "Mewa", konstrukcji Bilskiego, został ufundowany przez Poznański Związek Kolejarzy i zbudowany w warsztatach 3 Pułku Lotniczego w Poznaniu.

Szybowiec wziął udział w II Konkursie Szybowców na Oksywiu koło Gdyni w maju i czerwcu 1925 r. Pilotem był konstruktor. Szybowiec został rozbity w pierwszym locie. Szybowiec miał elastycznie zamocowany płat, co miało zapewnić lepsze wykorzystanie podmuchów dynamicznych wiatru.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny- zamocowany do kadłuba na amortyzatorach z liny gumowej. Płat kryty płótnem.
Kadłub o przekroju prostokątnym, półskorupowy, kryty sklejką.
Usterzenie kryte płótnem.
Podwozie wyposażone w dwa koła, stałe.

Dane techniczne "Mewa" (wg [1]):
Rozpiętość- 11 m, długość- 6,2 m, wysokość- 1,6 m, powierzchnia nośna- 16 m2.

Galeria

  • Szybowiec amatorski ”Mewa” po wypadku. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).
  • Bilski ”Mewa”, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
  • Montaż szybowca ”Mewa”. (Źródło: archiwum).
  • Szybowiec ”Mewa” w czasie zawodów na Oksywiu koło Gdyni. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus