Waraczewski "Mechanik", 1925

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec amatorski ”Mechanik”. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).
J. Waraczewski zaprojektował w 1925 r szybowiec "Mechanik". Szybowiec zbudowała Sekcja Mechaników Związku Lotników Polskich w Poznaniu, przeznaczając go na II Konkurs Szybowców rozegrany w dniach 17 maja - 14 czerwca 1925 r. na Oksywiu koło Gdyni. Jego pilotem był H. Gorzke. "Mechanik" wykonał lot na odległość 104 m, trwający 16 s, wznosząc się 2 m ponad miejsce startu, podczas którego uległ złamaniu ster wysokości, lecz dzięki dobremu wyważeniu szybowiec opadł na ziemię jak spadochron, lądując bez uszkodzenia. W następnym locie szybowiec został rozbity. Szybowiec miał interesujący kadłub kratowy o trójkątnym przekroju.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat prostokątny, dwudźwigarowy, podparty zastrzałami. Płat i usterzenie - kryte płótnem.
Kadłub kratownicowy o przekroju trójkątnym, wykrzyżowany drutami stalowymi, w przedniej części ze stalowych rur. Z przodu kadłuba mała sześciokątna kabinka, kryta płótnem.
Płoza główna pojedyncza.

Dane techniczne "Mechanik" (wg [1]):
Rozpiętość- 10,8 m, długość- 6,5 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- 15 m2.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus