Myśluk "Moto-Sroka" ("Kubuś"), 2000

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec ””Moto-Sroka (”Kubuś”) Kuby Myśluka na lotnisku. (Żródło: via ”Polskie konstrukcje amatorskie”).

Kuba Myśluk zakupił motoszybowiec Zięba-Maj ”Moto-Sroka”. Zlecił remont kadłuba, potem zainstalował mocniejszy silnik Hirth 276. Motoszybowiec został oblatany prawdopodobnie w 1985 r. Po dwóch latach przerwy został naprawiony i oblatany ponownie z Hirth'em. Motoszybowiec latał bardzo dobrze, zachował się niczym samolot a nie szybowiec.

Motoszybowiec był prezentowany podczas I Konińskiego Zlotu Samolotów Ultralekkich na lotnisku w Kazimierzu Bi­skupim (4- 5.05.2001 r.). Jego walory miała sposob­ność sprawdzić większość pilotów przybyłych na zlot. Motoszybowiec ten wyposażony był w silnik Rotax 503 z rozrusznikiem elektrycznym. Wcześniej zamon­towano na nim silniki Trabant (jeszcze jako Zięba-Maj ”Moto-Sroka”) i Hirth, jednak ich moc nie zawsze pozwalała na bezproblemowy start. Rozbieg z silnikiem Rotax nie prze­kraczał 50 m a wznoszenie ustalone wynosiło 3 m/s. Mimo wysokiego usytuowania silnika moment po­chylający nie był duży. Oczywiście po wyłączeniu silnika "Moto Sroka" latała jak rasowy szybowiec. W 2001 r. motoszybowiec  był prezentowany były podczas VII Stalowowolskiego Zlotu Amatorskich Konstrukcji w Turbii.

Wg [2]- ok. 2002 r. na motoszybowcu zamontowany został silnik Rotax 503 UL DCDI, w rzeczywistości musiał być zamontowany wcześniej, ponieważ z tym silnikiem latał już w maju 2001 r.

”Moto-Sroka” otrzymała później większe przednie koło oraz nazwę "Lady in Red". Wykonywała loty w Polsce z ukraińską rejestra­cją ŁA-0451.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina zakryta.
Podwozie jednotorowe z płozą ogonową oraz dodatkowym kółkiem z przodu motoszybowca.

Silnik- Hirth 276, później Rotax 503 UL DCDI o mocy 34 kW (46 KM), zabudowany na stojaku nad kadłubem, śmigło pchające.

Dane techniczne ”Moto-Sroka”/”Kubuś” z silnikiem Rotax 503 UL DCDI (wg [1]):
Rozpiętość- 14,5 m, długość- 6,9 m, wysokość bez silnika- 1,5 m, powierzchnia nośna- 14,5 m2.
Masa całkowita- ok. 300 kg.
Prędkość max- 130 km/h, prędkość ekonomiczna- 80 km/h, prędkość minimalna- 50 km/h, wznoszenie- 3 m/s.

Galeria

  • Motoszybowiec ”Moto-Sroka” Kuby Myśluka, przygotowania do startu. (Źródło: Copyright Paweł Kotasiński).
  • Motoszybowiec ”Moto-Sroka” Kuby Myśluka (ŁA-0451). 9 Stalowowolski Zlot amatorskich konstrukcji lotniczych  Stalowa Wola -Turbia 2003. (Źródło: via www.motolotnie.w.interia.pl).
  • Motoszybowiec ”Moto-Sroka” Kuby Myśluka (ŁA-0451). 9 Stalowowolski Zlot amatorskich konstrukcji lotniczych  Stalowa Wola -Turbia 2003. (Źródło: via www.motolotnie.w.interia.pl).
  • Motoszybowiec ”Moto-Sroka” Kuby Myśluka (ŁA-0451). 9 Stalowowolski Zlot amatorskich konstrukcji lotniczych  Stalowa Wola -Turbia 2003. (Źródło: via www.motolotnie.w.interia.pl).
  • Motoszybowiec ”Moto-Sroka” Kuby Myśluka (ŁA-0451). Zakończenie sezonu lotniczego. Pińczów 2001 r. (Źródło: Aleksander Dobrzański via Damian Lis).
  • Motoszybowiec ”Moto-Sroka” Kuby Myśluka (ŁA-0451). Zakończenie sezonu lotniczego. Pińczów 2001 r. (Źródło: Aleksander Dobrzański via Damian Lis).
  • Motoszybowiec ”Moto-Sroka” Kuby Myśluka (ŁA-0451) w locie. (Źródło: Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego ”Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju”).
  • Kuba Myśluk i jego motoszybowiec Myśluk ”Moto-Sroka” (”Kubuś”). (Źródło: Polskie konstrukcje amatorskie).
  • Motoszybowiec” ”Moto-Sroka” (”Kubuś”), I Koniński Zlot Samolotów Ultralekkich w Kazimierzu Biskupim, 4- 5.05.2001 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2001).
  • Motoszybowiec ”Moto-Sroka” (ŁA-0451) prezentowana na VII Stalowowolskim Zlocie Amatorskich Konstrukcji w Turbii, 2001 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2001).

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[3] Mąka J. "Zlot w Kazimierzu Biskupim". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2001.
[4] Krawcewicz K. "Stalowa Wola- tam się bywa!". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2001.

blog comments powered by Disqus