Cieślak "Moto-Czapla" (SP-2213), 1994
(Słotwiński "Moto-Czapla", M.S. "Moto-Czapla" )

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec "Moto-Czapla" w locie. (Źródło: via ”Polskie konstrukcje amatorskie”).
Dwumiejscowy motoszybowiec "Moto-Czapla" powstał w wyniku modyfikacji szybowca SZD-10 ”Czapla”, o znakach SP-2213. Szybowiec ten został zakupiony przez M. Słotwińskiego i Krawcewicza. W czasie transportu, silny podmuch wiatru wywrócił przyczepę z szybowcem i uszkodził go. "Czapla" przywędrowała do Kłobucka i dzięki staraniom Jana Puchały została wyremontowana przez, nieżyjącego już mechanika lotniczego z Aeroklubu Częstochowskiego- pana Buszko. Natomiast napęd do szybowca zabudował Jan Cieślak (wg [2]- konstruktorem motoszybowca był M. Słotwiński- jest to jednak błędna informacja), który przyjechał w tym celu specjalnie do Kłobucka. Pierwszy lot został wykonany w lipcu 1994 r. Jan Puchała sfinansował remont "Czapli" i opiekował się motoszybowcem do końca.

Po pewnym czasie, został wyremontowany silnik VW 1.6 (być może był to silnik Limbach 1.7) na koszt Kuby Myśluka. Szybowiec został jednak dość mocno uszkodzony przez gryzonie i skasowany.

(Wg [1]- motoszybowiec został uszkodzony prawdopodobnie w 1998 r. Płaty zostały odbudowane i w czerwcu 2000 r. motoszybowiec został ponownie oblatany.)

Silnik- VW 1600, zabudowany na stojaku nad kadłubem, śmigło pchające.

Dane techniczne "Moto-Czapla" (wg [1]):
Rozpiętość- 16,0 m, długość- 8,73 m, wysokość bez silnika- 1,98 m, powierzchnia nośna- 24,0 m2.

Źródło:

[1] ”Polskie konstrukcje amatorskie”.
[2] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[3] Paweł Kotasiński - informacje.

blog comments powered by Disqus