Morane-Saulnier N / I (MoS-6C1), 1914
Zbudowano ogółem 49 szt. w wersji Morane-Saulnier N (a ściślej- Morane-Saulnier Nm, tj. N militaire, wojskowy); wiele z nich odsprzedano Anglii, część natomiast służyło w eskadrach MS 12 i MS 49, gdzie znani jeszcze sprzed wojny piloci Jean Navarre i Adolphe Pegoud odnieśli szereg sukcesów w walkach powietrznych. Budowane były również wersje Morane-Saulnier I (prawie identyczna z Morane-Saulnier N); samolot używany m. in. w Rosji (11 szt. walczyło na froncie południowym jeszcze w lipcu 1917 r.) oraz wersja Morane-Saulnier V, samolot nieznacznie powiększony o czasie lotu przedłużonym do 3,5 h.
W Polsce.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat o konstrukcji drewnianej, usztywniony linkami zamocowanymi na kozłach nad i pod kadłubem oraz do przedniego dźwigara.
Kadłub w postaci kratownicy drewnianej oprofilowanej listwami, nadającymi mu przekrój zbliżony do owalu. Pokrycie płótnem, przednia część kadłuba i osłona silnika duralowa.
Usterzenie poziome płytowe.
Uzbrojenie- 1 stały karabin maszynowy pilota, śmigło wyposażone w odbijacze pocisków Saulnier-Garros.
Silnik- rotacyjny:
- Morane N- Le Rhône 9C o mocy 60 kW,
- Morane I- Le Rhône 9I o mocy 81 kW.
Dane techniczne Morane N (wg [1]):
Rozpiętość- 8,15 m, długość- 5,83 m, wysokość- 2,25 m, powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 288 kg, masa użyteczna- 156 kg, masa całkowita- 444 kg.
Prędkość max- 144 km/h, czas wznoszenia na 2000 m- 10', czas lotu- 1 h 30'.
Dane techniczne Morane I (wg [1]):
Rozpiętość- 8,24 m, długość- 5,81 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 334 kg, masa użyteczna- 176 kg, masa całkowita- 510 kg.
Prędkość max- 164 km/h, czas wznoszenia na 2000 m- 6' 40", pułap- 4000 m, czas lotu- 1 h 45'.
Źródło:
[1] Goworek T. ”Samoloty myśliwskie I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1981.