Morane-Saulnier MS-29R1 "Rouler", 1917

Samolot szkolny do nauki kołowania. Francja.
Samolot do nauki kołowania Morane-Saulnier MS-29R1. (Źródło: archiwum).

Aby ułatwić naukę pilotażu, wytwórnia Morane-Saulnier zbudowała w 1917 r. szkolną wersję samolotu myśliwskiego Morane-Saulnier MS-29C1 oznaczoną Morane-Saulnier MS-29R1 (R-rouler oznaczało samolot toczący się po ziemi).

Typ ten był niezbyt rozpowszechniony, niemniej jednak znany z powodu oryginalności konstrukcji i przeznaczenia.

W Polsce.

W składzie Francuskiej Szkoły Pilotów, która przybyła w maju 1919 r. na lotnisko Mokotowskie znajdowało się 5 samolotów Morane-Saulnier MS-29R1. Były to dziwne samoloty przeznaczone nie do latania. Projektując je zmniejszono powierzchnię skrzydeł, aby uniemożliwić ich oderwanie od powierzchni ziemi, nawet przy całkowicie otwartej przepustnicy silnika. Uczeń po zaliczonym egzaminie na kursie teoretycznym przechodził naukę prowadzenia samolotu po ziemi. Umiejętność polegała na utrzymaniu w linii prostej rulera toczącego się po lotnisku zazwyczaj z prędkością 40 km/h.

Samoloty MS-29R1 były używane krótko. Po przeniesieniu szkoły do Bydgoszczy zrezygnowano z nauki kołowania po lotnisku. W czerwcu 1922 r. wszystkie samoloty przekazano do składu Centralnych Zakładów Lotniczych, a później do kasacji. Zdemontowane silniki Anzani po remoncie i modernizacji zostały użyte wraz do napędu samolotów sportowych: DKD-III, DKD-IV, WR-1 (RW-1), JD-2, ”Ostrovia I”, ”Orkan II”, MN-3, WK-3.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy (parasol) o konstrukcji drewnianej.
Płat dwudźwigarowy, wsparty na kadłubie na piramidce, podparty z każdej strony parą równoległych zastrzałów z rur stalowych. Lotki od­ciążone aerodynamicznie.
Kadłub kratownicowy, lekko oprofilowany. Pokryty płótnem, osłona silnika z blachy aluminiowej. Kabina odkryta.
Usterzenie bez profilu lotniczego, płaskie. Poziome o dużej powierzchni pod­parte parą zastrzałów.
Podwozie klasyczne stałe. Główne dwugoleniowe z osią dzieloną. Amortyzacja sznurami gumowymi.

Silnik- gwiazdowy stały, 6- cylindrowy, chłodzony powietrzem Anzani o mocy 33 kW (45 KM).

Dane techniczne MS-29R1 (wg [1]):
Rozpiętość- 6,8 m, długość- 5,3 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 10,3 m2.
Masa własna- 410 kg, masa użyteczna- 150 kg, masa całkowita- 560 kg.
Prędkość max kołowania- 80-90 km/h.

Galeria

  • Morane-Saulnier MS-29R1 na lotnisku w Bydgoszczy, 25.02.1921 r. (Źródło: Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
blog comments powered by Disqus