Möller "Stomo 3V3", 1936

Samolot treningowy. Niemcy.
Samolot treningowy Möller ”Stomo 3V3” w barwach lotnictwa niemieckiego. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

W Polsce.

W 1945 r. w Zawierciu w wytwórni lotniczej HGM Werke, w halach przedwojennej fabryki Berenta, znaleziono nieco elementów konstrukcji drewnianych i resztki innej produkcji lotniczej, a ponadto dwa kompletne płatowce samolotów Möller ”Stomo 3V3” i Möller ”Stürmer 3V11”. Obydwa samoloty zostały przewiezione w 1948 r. do Sosnowca. Były silnie uszkodzone. odbudowy samolotu Möller ”Stomo 3V3” zaniechano, pozostał wrakiem.

Konstrukcja:
Dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydło wolnonośne w widoku z przodu w kształcie spłaszczonej litery W, o obrysie eliptycznym. Konstrukcja jednodźwigarowa z z rurą torsyjną na nosku profilu. Trójdzielne: część środkowa stanowi całość z kadłubem, części skrajne składane do tyłu do hangarowania. Skrzydło wyposażone w lotki i klapy.
Kadłub o przekroju owalnym, pokryty sklejką.
Usterzenie wolnonośne.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Kroeber o mocy 13 kW (18 KM).

Dane techniczne ”Stomo 3V3” (wg [4]):
Rozpiętość- 8,5 m, długość- 6,0 m, powierzchnia nośna- 10 m2.
Masa startowa max- 240 kg.
Prędkość max- 152 km/h, prędkość przelotowa- 141 km/h, prędkość lądowania z klapami- 45 km/h, wznoszenie- 1,5 m/s, czas wznoszenia na 1000 m- 13', pułap max- 3300 m, pułap praktyczny- 2300 m.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Szybowce z biało-czerwoną”. Lotnictwo z szachownicą nr 18.
[2] List od pana Andrzeja Morgały z dnia 1.03.2007 r.
[3] Morgała A. ”Samoloty zdobyczne w lotnictwie polskim po 1945 roku”. Lotnictwo z szachownicą nr 23.
[4] "Stomo-3 - 150 km/godz. przy silniku 18 KM". Skrzydlata Polska nr 3/1938.

blog comments powered by Disqus