Moldenhawer Andrzej
Andrzej Moldenhawer był niezwykłym człowiekiem- ogarniętym pasją tworzenia rzeczy nietypowych, niepopularnych i na pozór nikomu niepotrzebnych. Jeszcze jako student sławnej Szkoły Inżynierskiej im. H. Wawelberga i S. Rotwanda, prowadził pionierskie prace z małymi silnikami pulsacyjnymi. Później zainicjował i zbudował samochód sportowo- wyścigowy, potem długo i dzielnie pływał na ślizgaczach wodnych, aż w końcu poświęcił się poduszkowcom, publikując sporą ilość artykułów na ten temat oraz budując szereg modeli doświadczalnych.
W 1955 r. w Instytucie Lotnictwa powstał projekt przeróbki dwumiejscowego szybowca wyczynowego SZD-9 ”Bocian” na doświadczalną odmianę SZD-9 ”Bocian Puls”- motoszybowiec z napędem za pomocą czterech bezzaworowych silników pulsacyjnych, które zostały skonstruowane i przebadane w pracowni Stanisława Wójcickiego. Projekt ”Bociana Puls” opracowali mgr inż. Justyn Sandauer i mgr inż. Andrzej Moldenhawer.
Na początku 1964 r. w warszawskiej Stacji Młodych Techników został zbudowany, przez grupę pod kierunkiem mgr. inż. Andrzeja Moldenhawera, pierwszy polski poduszkowiec osobowy SMT. pod koniec lat 1970-tych opracował projekt poduszkowca rolniczego Ursynów M-6, zbudowany w Instytucie Lotnictwa, został oblatany w 1971 r. W 1976 r. członkowie Klubu Wynalazców w Domu Młodego Technika w Warszawie zbudowali, pod jego kierunkiem, kilka lotni- określanych jako "lotnie młodzieżowe". W 1977 r. w czasopiśmie Młody Technik opublikowane zostały plany budowy tej lotni.
Konstrukcje:
SZD-9 ”Bocian Puls”, 1956, motoszybowiec doświadczalny.
SMT, 1964, poduszkowiec osobowy.
Ursynów M-6, 1971, poduszkowiec doświadczalny.
Lotnia Młodego Technika ("lotnia młodzieżowa"), 1976, lotnia.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.[2] Królikiewicz T. ”Samoloty i śmigłowce Instytutu Lotnictwa. Różne konstrukcje”. Lotnictwo nr 3/2006.
[3] Moldenhawer A. "Budujemy lotnię". Młody Technik nr 3/1977.
[4] Moldenhawer A. "Ursynów M-6 już lata". Młody Technik nr 11/1971.
[5] Elsztein P. "Jak pilotowałem poduszkowiec SMT". Skrzydlata Polska nr 16/1964.