Mikojan MiG-21 (Modernizacje), 1993
("Sabre-2", F-7M "Airaguard", Super F-7, "Bizon", MiG-21-93, MiG-21-96, MiG-21-98, MiG-21-2000, MiG-21 "Lancer")
(Źródło: Eurocopter via ”Wikimedia Commons”).
Od 1959 r., kiedy ruszyła produkcja seryjna pierwszej jego wersji- przechwytującego dziennego myśliwca bez uzbrojenia rakietowego MiG-21F, do końca lat 1990-tych był znaczącym elementem światowego bilansu sił powietrznych. Jest też najpowszechniej i najdłużej produkowanym samolotem naddźwiękowym na świecie. W ZSRR był produkowany do 1987 r. (od 1978 r. prawie wyłącznie na eksport), a w Chinach jego produkcja pod oznaczeniem Shenyang J-7 (eksportowe F-7) trwała nadal. Samolot trafił na uzbrojenie rekordowej ilości ok. 55 krajów. W 1998 r. nadal znajdował się na uzbrojeniu około czterdziestu państw zarówno trzeciego świata, jak i Europy. Liczbę MiG-21 w jednostkach liniowych szacowano na od 3000 do 5000 egz. Wiele krajów zamierzało eksploatować MiGi-21 jeszcze przez kilkanaście lat. Pod względem większości osiągów nadal były one akceptowalne, przestarzałe było ich wyposażenie i uzbrojenie. Cały szereg krajów podjęło próby modernizacji MiG-21.
Nowe wyposażenie lub zestawy do modernizacji oferował twórca MiG, noszący nazwę WPK MiG-MAPO oraz Chiny i szereg firm państw zachodnich. Najbardziej zaawansowane modernizacje to rosyjski MiG-21-93 (nazywany także MiG-21-96) oraz izraelski MiG-21-2000. Obie bazowały na komponentach, opracowanych dla znacznie nowszych maszyn, odpowiednio: Mikojan MiG-29 i IAI "Lavi". Zarówno MiG-21-93 w wersji z częściowo francuską awioniką oraz wersji całkowicie rosyjskiej, jak i MiG-21-2000 zostały oblatane i znalazły pierwszych odbiorców. Inne modernizacje oferował przemysł chiński, francuski, brytyjski, włoski i amerykański. Firmy europejskie proponowały głównie zastosowanie nowego radiolokatora i awioniki.
Firma Grumman prowadziła prace nad kompleksową przebudową samolotu, obejmującą wymianę całego przodu kadłuba wraz z kabiną na nowy, z bocznymi wlotami powietrza. Propozycja była adresowana do Chin, które aktywnie współpracowały przy jej realizacji. Amerykanie zaproponowali wymianę całej przedniej części kadłuba z centralnym wlotem powietrza na nową z dwoma wlotami bocznymi. W nosie przewidziano zainstalowanie nowoczesnej stacji radiolokacyjnej (np. APG-66 z myśliwca Northrop F-20). Zaplanowano też nową kabinę pilota i całkowitą wymianą awioniki. Z J-7 miały pozostać skrzydła, tylna część kadłuba z usterzeniem i silnik. Projekt nazwany w 1988 r. "Sabre-2", nie wyszedł poza stadium modelu (był zapewne zbyt kosztowny). Wspułpraca amerykańsko-chińska aż do gwałtownego ochłodzenia stosunków między oboma krajami po wydarzeniach w 1989 r.
Chiny planowały dokonać podobnej modernizacji własnymi siłami. Planują przy tym zastosowanie nowoczesnego silnika R-33 (z samolotu Mikojan MiG-29) lub AL-31 (z samolotu Suchoj Su-27). Prowadziły kampanię reklamową samolotu F-7M "Airaguard" wyposażonego w radar GEC Ferranti Skyranger lub GEC Marconi Bluehawk i inne urządzenia pokładowe produkcji zachodniej. W chińskich materiałach reklamowych znajdowały się zdjęcia modelu samolotu Super F-7 przypominającego zarzucony "Sabre-2". Miałby on być przystosowany do przenoszenia rakiet powietrze-powietrze średniego zasięgu.
W pierwszej połowie lat 1990-tych również amerykańska firma Martin Marietta zaoferowała gotowość modernizacji samolotów MiG-21 nie precyzując wszakże jej zakresu.
We wrześniu 1991 r. na zapotrzebowanie Indii WPK MiG-MAPO opracowało modernizację samolotu MiG-21bis pod oznaczeniem MiG-21-93 (początkowo nosił oznaczenie MiG-21I). Pierwszy demonstrator, jeszcze niekompletny, wystartował 25.05.1995 r. Drugi otrzymał już kompletne wyposażenie, z tym, że wszystkie systemy na nim są rosyjskie. W marcu 1996 r. podpisano kontrakt na modernizację 125 samolotów MiG-21bis, z opcją na kolejne 50 samolotów. 3.10.1998 r. w Niżnym Nowgorodzie wystartował pierwszy z dwóch egzemplarzy indyjskiego MiG-21-93 przerobionych w Rosji. Po tych dwóch egzemplarzach, kolejne 123 samoloty będą modernizowane w Hindustan Aeronautics Limited w Nasik. Indie wybrały rosyjski radar ”Kopjo” oraz 10 systemów zagranicznych. Samoloty miały być w wariancie myśliwca walki powietrznej. Samoloty indyjskie nosiły oznaczenie MiG-21bisUPG (znaną bardziej jako ”Bizon”).
W dalszej kolejności proponowano wymianę silnika na mocniejszy i ekonomiczniejszy RD-33 (5000/8139 daN), jednoczęściowy przedni wiatrochron, RSBN, transponder SO-69M (SO-72), wyrzutnie dipoli zakłócających i pułapek termicznych BWP-30-26M wkomponowane w przejście skrzydło-kadłub, gruntowna zmiana tablicy przyrządów połączona z wprowadzeniem wielofunkcyjnego monitora.
W 1998 r. kilka innych krajów było zainteresowanych rosyjską modernizacją MiG-21. Najbliższy podpisania był kontrakt z Wietnamem na czysto rosyjski wariant modernizacji MiG-21-93, bez wyposażenia innych producentów. Wietnam posiadał ok. 100-120 samolotów MiG-21 nadających się do modernizacji. Inni zainteresowani to Algieria, Bułgaria, Syria, Chorwacja, Egipt, Etiopia. Indie po kupieniu rosyjskiej modernizacji MiG-21-93 mają zamiar realizować ją także dla innych państw. W maju 1997 r. podpisały umowę na modernizację 29 samolotów dla Laosu.
Obok kompleksowych modernizacji MiG-21-93 i MiG-21-98, Mikojan oferował również ”małą modernizację” nazwaną MiG-21-98-2 i polegającą na założeniu na stare MiG-21 rakiety R-73 oraz sprzężonego z nią nahełmowego układu wskazywania celów.
Ok. 1998 r. ANPK MiG im. Mikojana rozpoczął prace nad modernizacją, nazwaną MiG-21-98 i przeznaczoną głównie dla starszych wersji MiG-21. Samolot otrzyma nowszy i mniejszy radar. Rozważanych było kilka propozycji, w tym rosyjskie NIIP ”Osa” i Fazotron ”Moskit” oraz francuski Thomson RS-400 ”Compact”. Wybór radaru jest zależny od zamawiającego, a także od dostępności radaru. Nowa propozycja MiG-21-98 jest oparta na doświadczeniach z samolotem Mikojan MiG-29SMT i ma mieć lepszą organizację awioniki oraz pola informacyjnego pilota niż MiG-21-93. Dla samolotów szkolnych Mikojan MiG-21UM oferowana jest modernizacja MiG-21UM-97. W 1998 r. pierwszy z dwóch eksperymentalnych MiG-21-93 był adaptowany do montażu nowego radaru przeznaczonego dla MiG-21-98, prace te miały być zakończone wiosną 1999 r.
Izraelska firma IAI Lahav zmodernizowała etiopski samolot MiG-21MF od standardu MiG-21-2000 ”Lancer”. Modernizacja została zamówiona przez Laos i Rumunię. Modernizacja dla Laosu dotyczyła niewielkiej ilości samolotów (być może 12) i miała dość ograniczony zakres. W modernizacji samolotów rumuńskich uczestniczyła izraelska firma Elbit i rumuńskie lotnicze zakłady remontowe Aerostar. Zaplanowano modernizację 110 samolotów co najmniej trzech wersji do trzech standardów: 25 egz. ma być myśliwcami przechwytującymi z możliwością zwalczania celów naziemnych, 75 ma pełnić głównie zadania uderzeniowe (z zachowaniem zdolności zwalczania celów powietrznych), a 10 to dwumiejscowe samoloty szkolno-bojowe z radiolokatorem takim samym jak wersja uderzeniowa. Do pierwszej modernizacji wybrano samoloty MiG-21 wersji 96A (MF), pozostałe przebudowywane maszyny, to MiG-21M i MiG-21UM. Głównym celem modernizacji było zwiększenie skuteczności bojowej samolotów poprzez zastosowanie nowego wyposażenia elektronicznego z minimalnymi zmianami konstrukcji płatowca.
Izraelska firma IAI Lahav zmodernizowała etiopski samolot MiG-21MF od standardu MiG-21-2000, który otrzymał nazwę ”Lancer”. Modernizacja została zamówiona przez Laos i Rumunię. Modernizacja dla Laosu dotyczyła niewielkiej ilości samolotów (być może 12) i miała dość ograniczony zakres.
W 1992 r. Minister Obrony Narodowej Rumunii rozpisał wart przetarg na modernizację rumuńskich samolotów MiG-21. Do konkursu stanęło kilka firm, w tym MAPO-MiG z Federacji Rosyjskiej, Thomson z Francji. GEC Marconi z Wielkiej Brytanii oraz Elbit Ltd i IAI Lahav z Izraela. W pracach modernizacyjnych miała brać udział rumuńska firma Aerostar S.A. Przetarg rozstrzygnięto w połowie 1993 r., wybierając izraelską firmę Elbit (a nie państwowy koncern IAI) jako integratora nowoczesnej awioniki. 15.11.1993 r. podpisa kontrakt z przedsiębiorstwami Aerostar i Elbit. Program zakładał modernizację MiG-21 do trzech podstawowych standardów:
- "Lancer A"- wersja uderzeniowa, która w razie potrzeby mogła zwalczać cele powietrzne, modernizacja 75 egz. MiG-21M i MF,
- "Lancer B"- dwumiejscowy samolot szkolno- bojowy, modernizacja 10 egz. MiG-21UM,
- "Lancer C"- samolot myśliwski przechwytujący, dysponujący jednocześnie możliwością zwalczania celów naziemnych, modernizacja 25 egz. MiG-21M i MF.
Podstawowym celem modernizacji miało być skokowe zwiększenie możliwości bojowych samolotów poprzez zainstalowanie na ich pokładach nowoczesnego wyposażenia elektronicznego - bez wprowadzania istotnych zmian konstrukcyjnych.
Samoloty "Lancer" otrzymały dwa komputery pokładowe odpowiadające za pilotaż, nawigację i uzbrojenie samolotu oraz nowe pokładowe stacje radiolokacyjne: w "Lancer C" jest to radar wielofunkcyjny Elta EL/M-2032B, a w "Lancer B" i "C"- nieco prostszy EL-M-2001B. Największe zmiany zaszły w kabinie pilota, gdzie zabudowano współpracujący ze stacją radiolokacyjną szerokokątny wyświetlacz danych HUD (Head Up Display) typu ELOP 921 i wielofunkcyjne monitory LCD. Zastosowano zasadę HOTAS (Hands On Twttle And Siick) dzięki czemu nie musi on odrywać rąk od drążka i dźwigni ciągu podczas lotu, mając wszystkie niezbędne przełączniki w zasięgu palców. Kokpit dostosowano do współpracy z nahełmowym układem wskazywania celów Elbit DASH (Display And Sight Helmet). W samolocie zabudowano układ ostrzegający o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną Elisra SPS-20, pod tylną częścią kadłuba zamontowano izraelskie wyrzutniki flar i dipoli. Całość uzupełnia układ emitowania zakłóceń aktywnych Elta ECM. Dzięki opracowanej przez rumuńskich inżynierów uniwersalnej belce zaczepowej, samoloty "Lancer" dostosowane zostały do przenoszenia równocześnie uzbrojenia produkcji radzieckiej (rosyjskiej) i zachodniej, m.in. radzieckie R-3S, R-60M, R-73, francuskie Matra "Magic 2" oraz izraelskie "Python-3" i "Shafrir-2". Oprócz tego samoloty mogą przenosić zasobniki pocisków niekierowanych UB-16 lub większe UB-32, a także bomby różnych wagomiarów- w tym także naprowadzane laserowo oraz bomby z termowizyjnym układem naprowadzania.
Pierwsze trzy samoloty przebudowywano w Izraelu. Prototyp pierwszego zmodernizowanego rumuńskiego MiG-21 "Lancer A" został oblatany 22.08.1995 r. Pierwszy dwumiejscowy "Lancer B" wzbił się w powietrze 6.05.1996 r., a 6.11.1996 r. prototypowy "Lancer C". Testy prototypów prowadzili wspólnie Rumuni oraz Izraelczycy. Wszystkie prototypy zostały później doprowadzone do standardowej konfiguracji operacyjnej. Pierwszy seryjnie zmodernizowany samolot został przyjęty do uzbrojenia 25.03.1997 r. Choć plany rumuńskie zakładały modernizację jedynie 110 MiG-21, w późniejszym okresie podjęto decyzję o zmodernizowaniu dodatkowych 4 egz. MiG-21UM. W sumie więc zmodernizowano 114 samolotów. Ostatni z nich- "Lancer A" został oblatany 16.04.2003 r.
Firmy izraelskie i rumuńskie liczyły na kontynuację prac, dzięki pozyskaniu zamówień z krajów trzecich. Wchodziły tu w rachubę głównie kraje trzeciego świata, np. prowadzone były rozmowy Izraela z Etiopią. Latem 1998 r. Elbit uzyskał zgodę Rumunii na przekazanie Etiopii 10 gotowych samolotów ”Lancer” w zamian za obietnicę współudziału w modernizacji dalszych maszyn z tego kraju. Jednak z powodu międzynarodowych nacisków Elbit wycofał się z jego realizacji. Pokazany w Farnboroug w 1998 r. samolot MiG-21 ”Lancer III” zbudowany na bazie samolotu Mikojan MiG-21bis był wynikiem współpracy firm z obu krajów. Próby nowego samolotu prowadzono od 1995 r. w Izraelu. W 1999 r. chorwackie ministerstwo obrony planowało modernizację myśliwców MiG-21 przez izraelskie zakłady Elbit i rumuńskie Aerostar. Pierwsza partia miała obejmować modernizację 12 MiG-21bis i dwa dwumiejscowe MiG-21UM. Łącznie Chorwaci chcieli zmodernizować 28 maszyn do standardu ”Lancer III”.
Konstrukcja:
Uzbrojenie:
- MiG-21-93- kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze R-3S, R-13, R-27, R-60M, R-73 i R-77, bomby kierowane telewizyjnie KAB-500Kr, kierowane pociski rakietowe powietrze-ziemia Ch-31 A/P, Ch-25MPU, Ch-35, niekierowane pociski rakietowe S-24B, zasobniki UB-16-57UMP lub UB-32A z npr S-5, B-8M1 z npr S-8 i B-13Ł.
- MiG-21”Lancer”- stałe, dwulufowe działko GSz-23L (w samolotach myśliwskich i uderzeniowych). Podwieszane- 2 lub 4 kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze typu: R-3S, R-60M, R-73, ”Python-3”, Matra ”Magic” i ”Shafrir-2”, bloki niekierowanych rakiet kal. 57 mm typu UB-16 (cztery) i UB-32 (dwa) oraz bomby ”Opher” z termowizyjnym układem samonaprowadzania, bomby kierowane laserowo ”Griffin” oraz bomby konwencjonalne o wagomiarze do 500 kg. Maksymalny udźwig uzbrojenia- 1500 kg.
Wyposażenie:
- MiG-21-93- stacja radiolokacyjna Fazotron ”Kopjo”, celownik nahełmowy Szczel-3UM, system nawigacyjny Sextant Totem 221G, wyposażenie radiowe (radiostacja, radiowysokościomierz, radiokompas, transponder), stacja ostrzegawcza EWS-A, wyrzutnia pułapek cieplnych BWP-1F, system wideorejestracji, aktywna stacja walki radioelektronicznej,
- MiG-21-98- stacja radiolokacyjna- przewidywane typy: NIIP ”Osa” i Fazotron ”Moskit” lub francuski Thomson RS-400 ”Compact”,
- MiG-21”Lancer”- wielofunkcyjny, dopplerowski radar Elta EL/M-2032B (w wersji przechwytującej) lub Elta EL/M-2001B (w wersji uderzeniowej i szkolnej), celownik optyczny sprzężony z wyświetlaczem danych na wiatrochron (HUD), nahełmowy układ wskazywania celów DASH. Dwie radiostacje firmy Reutech, rejestrator SAIMS, aparatura IFF. Podświetlacz celów, podwieszony w zasobniku ”Litening”.
Aparaturę nawigacyjna: bezwładnościowy układ nawigacji z żyroskopami firmy Litton Italiana, korygowanym przez GPS firmy Allied Signal, układ ILS.
Kompleks samoobrony samolotu: układ ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną Elisra SPS-20, czujniki optyczne, współpracujące z wyrzutnikami flar, przewiduje się możliwość podwieszania kontenera z aktywną aparaturą zakłócającą.
Silnik:
- MiG-21-93- R-25-300.
Dane techniczne MiG-21-93 (wg [7]):
Rozpiętość- 7,15 m, długość- 14,5 m.
Masa startowa normalna- 8900 kg, masa startowa max- 10 400 kg.
Prędkość max- 2175 km/h, pułap praktyczny- 17 000 m, zasięg bez zbiorników dodatkowych- 1530 km, zasięg ze zbiornikami dodatkowymi- 2100 km.
Inne wersje:
Mikojan MiG-21 F/F-13 (Je-6)
Mikojan MiG-21PF/PFM/R/S/U/US
Mikojan MiG-21SM/M/MF/SMT/UM
Mikojan MiG-21bis
Mikojan MiG-21 Użytkownicy
Galeria
Źródło:
[1] Szulc T. ”Rumuński MiG-21 Lancer”. Nowa Technika Wojskowa nr 11/1998.[2] PB. ”Mikojan przygotowuje nowy wariant modernizacji MiG-21”. Nowa Technika Wojskowa nr 1/1999.
[3] PP ”Chorwackie plany modernizacji MiG-21”. Nowa Technika Wojskowa nr 1/1999.
[4] Butowski P. ”Rosyjskie programy modernizacji samolotów wojskowych”. Nowa Technika Wojskowa nr 1 i 2/1999.
[5] Skowroński G. ”W obiektywie i w detalu. MiG-21bis”. Lotnictwo z szachownicą nr 17.
[6] Gruszczyński J., Mikutel T., Rybak E.F., Piotrowski C., Gretzyngier R. ”MiG-21”. Seria ”Przegląd Konstrukcji Lotniczych” nr 25. Wydawnictwo Altair. Warszawa 1995.
[7] Szulc T. ”Modernizacja MiGów-21”. Nowa Technika Wojskowa nr 9/1994.
[8] Przymusiała P. Matusiak W. "Siły lotnicze państw byłej Jugosławii". Aeroplan nr 1/1994.
[9] Przeworski M. ”Od F-13 do LanceR-a, rumuńskie MiGi-21”. Aeroplan nr 1/2006.
[10] Kłosiński P. " Rumuńskie Lancery na Okęciu". Skrzydlata Polska nr 9/2007.