Mikojan MiG-21 SM/M/MF/SMT/UM, 1968
Na bazie MiG-21 SM opracowano zubożoną odmianę eksportową MiG-21 M (typ 96) (Je-7M), która otrzymała silnik R-11F2S-300, R-802W, ASP-PF-21 oraz celownik radiolokacyjny RP-21 MA z kpr RS-2US (oraz K-13). Nieliczne MiG-21 M dla NRD w wariancie rozpoznawczym otrzymały aparaty fotograficzne A-39 i urządzenie SPO-3. MiG-21 M był produkowany w Moskwie w latach 1968-1971. W 1971 r. licencję przekazano Indiom. W trakcie produkcji samolot otrzymał silnik R-11F2SK-300 oraz celownik optyczny ASP PFD-21.
Na bazie MiG-21 M powstała następna wersja eksportowa MiG-21 MF (typ 96F), która otrzymała silnik R-13-300, celownik radiolokacyjny RP-22S z kpr R-3R i radiostację R-832M. W praktyce wiele państw zakupiło MiG-21 MF w wariancie zubożonym MiG-21 MF (typ 96A) z silnikiem R-11F2SK-300, radiostacją R-802W lub R-832M i celownikiem radiolokacyjnym RP-21MA z kpr RS-2US. MiG-21 MF z RP-21MA mogły przenosić na wewnętrznych belkach podskrzydłowych kpr powietrze-ziemia Ch-66. MiG-21 MF był produkowany w Moskwie w latach 1970-1974 i w Gorki w 1975.
Istniała także niewielka seria MiG-21MF z silnikiem R-13-300 i wyposażeniem kabiny jak w MiG-21bis, zaliczana do grupy nosicieli broni jądrowej. Produkowane były przez zakłady w Górki.
Wersja MiG-21 MT (typ 96T) (Je-7MT) to MiG-21 M z silnikiem R-13F-300, stacją ostrzegawczą SPO-3, stacją radiolokacyjną RP-22S z kpr R-3R i ze znacznie zwiększoną instalacją paliwową. Całe dodatkowe paliwo umieszczone zostało w powiększonym grzbiecie biegnącym od kabiny pilota, aż do nasady steru kierunku. Wersja ta przeznaczona była do działań szturmowych na małych wysokościach, w tym wykonywania uderzeń jądrowych. Zasięg w stosunku do poprzednich wersji wzrósł o 200-250 km, ale charakterystyki lotne uległy pogorszeniu. Ostatecznie w Moskwie w 1971 r. wyprodukowano tylko 15 egz. MiG-21 MT, które nigdy nic były eksportowane.
Nowa instalacja paliwowa była równolegle przeznaczona dla modyfikacji MiG-21 SM- samolotu MiG-21 SMT (typ 50). Był on produkowany w Gorki w latach 1971-1972 na potrzeby własne. W kolejnych latach wyprodukowane już maszyny przerobiono doprowadzając instalację paliwową z powrotem do standardu MiG-21 SM. Nieoficjalnie były one nazywane MiG-21 SMB.
W ZSRR rolę nosiciela broni jądrowej mogły pełnić MiG-21SM i MiG-21SMT. Podstawowy wariant podwieszenia obejmował jedną bombę pod kadłubem i dwie rakiety R-3S na wewnętrznych belkach podskrzydłowych.
Na przełomie lat 1960/1970-tych dla już wyprodukowanych MiG-21 opracowano liczne zestawy modernizacyjne:
- MiG-21 S otrzymał standardowo silnik R-13-300 oraz uzbrojenie na wszystkich czterech belkach pod-skrzydłowych,
- MiG-21 PFM wyposażono w silnik R13-300, gondolę GP-9 z działkiem GSz-23Ł kal. 23 mm i kpr powietrze-ziemia Ch-66,
- MiG-21 PF i MiG-21 PFS- wyposażono w silnik R-11F2SK-300 (przy braku SPS upusty były zaślepione) i gondolę GP-9 z działkiem GSz-23Ł kal. 23 mm.
Wszystkie wersje od MiG-21 PF mogły być dostosowane do zabierania zasobnika walki radioelektronicznej SM, przenosić zbiornik dodatkowy 800 dm3 i być eksploatowane w wariancie przeciążonym: 8 bomb 100 kg i zbiornik 800 dm3, a od MiG-21 PFM- 2 bomby 500 kg i zbiornik 490 dm3.
Wersje MiG-21 SM (typ 15), MiG-21 M (typ 96), MiG-21 MF (typ 96F), MiG-21 MT (typ 96T) i MiG-21 SMT (typ 50) stworzyły III generację MiG-21.
Dalszym rozwojem konstrukcji był samolot Mikojan MiG-21 bis.
W Polsce.
W dniu 30.12.1969 r. na stan 41 plm przyjęto 6 pierwszych MiG-21 M. 29.01.1970 r. pułk otrzymał kolejnych 11 egz., a w lutym i marcu dalsze 7. Od 2.03.1970 r. 12 egz. MiG-21 M rozpoczęło służbę w 9 plm. W 9 plm w Debrznie latały do chwili rozwiązania pułku w 1988 r., kiedy to samoloty przekazano do 2 plm. W Goleniowie MiG-21 M służyły także do chwili rozwiązania jednostki. We wrześniu 1993 r. maszyny przekazano do 1, 10 i 41 plm.
W końcu 1972 r. do Polski sprowadzono pierwsze MiG-21 MF (typ 96A). 11.12.1972 r. na stan 34 plm przyjęto 9 egz., w lutym i marcu następnego roku 15, a w sierpniu kolejnych 6. 11.08.1973 r. pierwsze 10 MiG-21 MF otrzymał 41 plm, a w maju i wrześniu maszyny te otrzymał 28 plm (Słupsk). Od lutego 1974 r. MiG-21 MF otrzymywał 26 plm. Ogółem do grudnia 1975 r. sprowadzono 120 egz. MiG-21 MF. Pełniły one służbę w 28 i 34 plm do 1980 r., w 26 plm do 1981 r., w 9 plm do 1988 r., w 62 plm od końca 1989 r. do lipca 1991 r., w 2 plm od 1978 r. do 1993 r. W 1995 r. MiG-21 MF znajdowały się na wyposażeniu 10 plm, 11 plm (od 1977) i 41 plm.
Razem z MiG-21 MF sprowadzono 20 szkolno-bojowe MiG-21 UM. Pierwszy samolot trafił 26.07.1971 r. do 41 plm, tam też dostarczono 3 kolejne- 2 we wrześniu i 1 w styczniu 1972 r. W kolejnych latach MiG-21 UM otrzymały: 32 plrt (Sochaczew), 9 plm, 26 plm, 28 plm i 34 plm. Ostatni MiG-21 UM z tej partii trafił 26.10.1975 r. do 41 plm. Kolejne samoloty tego typu, w liczbie 34, zostały sprowadzone do Polski w 1980 r. wraz z bojowymi MiG-21 bis. 4 MiG-21 UM rozpoczęły służbę 18.01.1980 r. w 34 plm. Ostatnie 10 egz. wpisano na stan 11 plm 5.05.1981 r. W kolejnych latach MiG-21 UM wielokrotnie zmieniały właścicieli, w 1995 r. znajdowały się we wszystkich jednostkach posiadających bojowe wersje MiG-21.
W 1998 r. Wietnam był zainteresowany odkupieniem od Polski 120 wyeksploatowanych samolotów myśliwskich i szkolno-treningowych MiG-21M, MiG-21MF, MiG-21UM i MiG-21US.
Z końcem 2003 r. zostały wycofane z eksploatacji w lotnictwie polskim ostatnie samoloty Mikojan MiG-21. Uroczyste zakończenie eksploatacji MiGów-21 w Polsce miało miejsce 19.12.2003 r. na lotnisku 22. Bazy Lotniczej w Malborku, gdzie stacjonuje 41. elt. Tego dnia został wykonany ostatni lot szkolny na samolocie MiG-21UM.
Konstrukcja MiG-21 SM (MiG-21 MF):
Jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła trójkątne z obciętymi końcami mają kąt skosu 57°. Szkielet nośny skrzydła składa się z dźwigara, belki głównej, podłużnicy przedniej i tylnej oraz układu żeberek i podłużniczek. Pokrycie metalowe. Na górnej powierzchni skrzydła umieszczono niewielką prowadnicę aerodynamiczną oraz przerywacz polepszający skuteczność lotki. Na krawędzi spływu skrzydeł znajdują się lotki i klapy z nadmuchem (tzw. system SPS).
Kadłub o konstrukcji połskorupowej, przekroje poprzeczne eliptyczne, z uwzględnieniem przy konstruowaniu reguły pól. Kabina zakryta, hermetyzowana, wyposażona w fotel katapultowany.
Usterzenie pionowe stanowi statecznik i ster kierunku. Kąt skosu statecznika pionowego równy jest 60° wzdłuż krawędzi natarcia. Płytowe usterzenie poziome ma skos 55°. U dołu tylnej części kadłuba znajduje się grzebień ustateczniający.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.
Uzbrojenie:
- MiG-21 SM (typ 15) (MiG-21 MF)- 1 stałe działko GSz-23Ł kal. 23 mm zabudowane pod kadłubem. Uzbrojenie podwieszane na 4 belkach podskrzydłowych o masie do 1300 kg. Możliwe jest podwieszenie kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze naprowadzane radiolokacyjnie RS-2U oraz kpr na podczerwień R-3S (K-13), zasobników UB-16-57U, z 16 niekierowanymi pociskami rakietowymi S-5 kal. 57 mm, bomb o masie do 500 kg, ciężkich niekierowanych pocisków rakietowych S-24 lub pojemników z mieszaniną zapalającą,
W wariancie przeciążonym samolot mógł przenosić 2 bomby 500 kg i zbiornik 490 dm3 lub 8 bomb 100 kg i zbiornik 800 dm3,
- MiG-21 M (typ 96)- 1 stałe działko GSz-23Ł kal. 23 mm zabudowane pod kadłubem, kierowane pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze RS-2US i K-13.
Wyposażenie:
- MiG-21 SM (typ 15) (MiG-21 MF)- stacja radiolokacyjna RP-21M Sapfir, optyczny celownik strzelecki ASP-PF-21, pilot automatyczny AP-155, radiostacja R-832M, automatyczny radiokompas ARK-10, radiowysokościomierz małych wysokości RW-UM, samolotowe urządzenie odpowiadająco-zapytające Chrom-Nikiel, sygnalizator przelotu nad radiolatarniami prowadzącymi MRP-56P, stacja ostrzegawcza SPO-10, stacja aktywnej odpowiedzi SOD-57M, urządzenie ostrzegawcze przed opromieniowaniem samolotu przez stacje radiolokacyjne Syrena-3M, zasobnik walki radioelektronicznej SM ze stacją zakłóceń aktywnych SPS-141Je i wyrzutniami ASO-2I z nabojami PRP-26 i pułapkami termicznymi PPI-26. Za wnęką przedniego podwozia mógł być zabudowany aparat fotograficzny A-39,
Instalacje: hydrauliczna, pneumatyczna, elektryczna, przeciwoblodzeniowa, tlenowa, wentylacyjna, przeciwprzeciążeniowa, regulacji temperatury w kabinie, przeciwpożarowa,
- MiG-21 M (typ 96)- radiostacja R-802W, celownik optyczny ASP-PF-21 (później ASP PFD-21), celownik radiolokacyjny RP-21 MA z kpr RS-2US (oraz K-13).W wariancie rozpoznawczym otrzymały aparaty fotograficzne A-39 i urządzenie ostrzegawcze SPO-3, które informowało o opromieniowaniu maszyny przez obcą stację radiolokacyjną.
Silnik- turboodrzutowy:
- MiG-21 SM (typ 15)- R-13-300 o ciągu bez dopalania 3990 daN i z dopalaniem 6360 daN, później stosowano ulepszony silnik R-13-300 o ciągu bez dopalania 4010 daN i z dopalaniem 6478 daN. Dodatkowo stosowano dwa przyśpieszacze rakietowe SPRD-99U, odrzucane po starcie,
- MiG-21 M (typ 96)- R-11F2S-300 o ciągu bez dopalania 3820 daN i z dopalaniem 6050 daN. Później montowano silnik R-11F2SK-300.
Dane techniczne MiG-21 MF (wg [3]):
Rozpiętość- 7,154 m, długość- 13,58 m, wysokość- 4,125 m.
Masa własna- 5350 kg, masa startowa normalna- 8200 kg, masa startowa max- 9320 kg.
Prędkość max- 2175 km/h, prędkość lądowania- 270 km/h, pułap praktyczny- 19 000 m, zasięg bez zbiorników dodatkowych- 1400 km, zasięg ze zbiornikami dodatkowymi- 1850 km, czas lotu bez zbiorników dodatkowych- 1 h 54'.
Inne wersje:
Mikojan MiG-21 F/F-13 (Je-6)
Mikojan MiG-21PF/PFM/R/S/U/US
Mikojan MiG-21bis
Mikojan MiG-21 Modernizacje
Mikojan MiG-21 Użytkownicy
Galeria
Źródło:
[1] Skowroński G. ”U nas też były nosiciele broni A”. Lotnictwo z szachownicą nr 8.[2] Gruszczyński J., Mikutel T., Rybak E.F., Piotrowski C., Gretzyngier R. ”MiG-21”. Seria ”Przegląd Konstrukcji Lotniczych” nr 25. Wydawnictwo Altair. Warszawa 1995.
[3] Butowski P. ”Samolot myśliwski MiG-21”. Seria ”Typy Broni i Uzbrojenia” nr 106. Wydawnictwo MON. Warszawa 1986.
[4] Kiński A. ”Współpraca wojskowa Polski i Wietnamu”. Nowa Technika Wojskowa nr 1/1999.
[5] PP ”Chorwackie plany modernizacji MiG-21”. Nowa Technika Wojskowa nr 2/1999.
[6] Kiński A. ”Pożegnanie szybkich”. Lotnictwo nr 1/2004.