Meller-II, 1913

Samolot pionierski, wojskowy. Rosja.
Samolot pionierski Meller-II. (Źródło: Szawrow W. B. ”Istorija konstrukcij samolotow w SSSR do 1938 g.”. Maszinostrojenije, Moskwa 1969).
Samolot Meller-II został zbudowany w moskiewskiej firmie Dux. Nazwa samolotu została nadana na cześć dyrektora firmy- J. A. Mellera. Podobny był do samolotu Farman F-XVI, posiadał jednak zmodyfikowany tył kadłuba, który był częściowo pokryty tkaniną. Podczas konkursu na samolot wojskowy w 1913 r. ogon samolotu został zastąpiony standardowym ogonem od samolotu Farman F-XVI.

W Polsce.

W dniu 11.09.1913 r. z samolotu Meller-II, pilotowanego przez polskiego pilota-oblatywacza w firmie Dux Adama Haber-Włyńskiego, wypadł silnik i spadł na skrzydło samolotu RBWZ S-21 ”Grand” (”Russkij Witiaź”. ”Russkij Witiaź” został ciężko uszkodzony, natomiast Adam Haber-Włyński zdołał bezpiecznie wylądować na samolocie pozbawionym silnika.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rotacyjny Gnôme ”Monosoupape” o mocy 74 kW (100 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne Meller-II (wg [2]):
Rozpiętość- 13,7 m, długość- 8,1 m, powierzchnia nośna- 35,0 m2.
Masa własna- 460 kg, masa całkowita- 710 kg.

Źródło:

[1] Szawrow W. B. ”Istorija konstrukcij samolotow w SSSR do 1938 g.”. Maszinostrojenije, Moskwa 1969.
blog comments powered by Disqus