Meller-II, 1913

Samolot pionierski, wojskowy, rozpoznawczy. Rosja.
Samolot wojskowy Meller-II. (Źródło: archiwum).

W celu zaprojektowania uzbrojonego samolotu wojskowego na Międzynarodowy Konkurs Samolotów Wojskowych w Sankt Petersburgu (wrzesień 1913 r.)., właściciel firmy Dux, Julius A. Mellera, zatrudnił włoskiego konstruktora Francesco Mosca. Był on współkonstruktorem znanego już w Rosji samolotu rekordowego LJaM. Zaprojektował on pięć nowych samochodów, ale wszystkie okazały się nieudane. Dux nr 2 nie wystartował, Dux nr 3 rozbił się, Meller I nie spełnił wymagań, Meller-II rozbił się, Meller III prawdopodobnie w ogóle nie mógł wystartować. Po takiej porażce Julius Meller zwolnił konstruktora i skupił się na produkcji samolotów na francuskiej licencji.

Samolot Meller II został zbudowany w 1913 r. Został nazwany na cześć właściciela firmy- Juliusa Mellera. Podobny był do samolotu Farman F-XVI, posiadał jednak zmodyfikowany tył kadłuba. Wąska część ogona była pokryta płótnem i wyposażona przed za silnikiem w owiewkę, która zapobiegała nadmiernemu naprężeniu tkaniny przez strumień powietrza. Tworzyło to praktycznie tylny kadłub. Załogę i silnik umieszczono w przedniej gondoli.

Podczas prób Meller II osiągnął prędkość max zaledwie 88 km/h, co było dalekie od założeń projektowych. Podczas konkursu na samolot wojskowy w 1913 r. ogon samolotu został zastąpiony standardowym ogonem od samolotu Farman F-XVI. W dniu 11.09.1913 r. z samolotu Meller-II, pilotowanego przez Adama Haber-Włyńskiego, wypadł silnik i spadł na skrzydło samolotu RBWZ S-21 ”Grand” (”Russkij Witiaź"). ”Russkij Witiaź” został ciężko uszkodzony, natomiast Adam Haber-Włyński zdołał bezpiecznie wylądować na samolocie pozbawionym silnika.

W Polsce.

Próby w locie  samolotu Meller II prowadził Adam Haber-Włyński, wówczas pilot- oblatywacz w firmie Dux.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rotacyjny Gnôme ”Monosoupape” o mocy 74 kW (100 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne Meller-II (wg [2]):
Rozpiętość- 13,7 m, długość- 8,1 m, powierzchnia nośna- 35,0 m2.
Masa własna- 460 kg, masa całkowita- 710 kg.
Prędkość max- (wg [3]- 88 km/h).

Galeria

  • Meller-II, rysunek w rzutach. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Samolot wojskowy Meller-II. (Źródło: archiwum).
  • Samolot Meller-II już bez silnika, który wypadł w locie i uszkodził skrzydło samolotu RBWZ S-21 ”Russkij Witiaź”. (Źródło: archiwum).
  • Krótko po katastrofie samolotu Meller II, pilot Adam Haber-Włyński po lewej stronie z papierosem, Igor Sikorski z prawej strony.

Źródło:

[1] Szawrow W. B. ”Istorija konstrukcij samolotow w SSSR do 1938 g.”. Maszinostrojenije, Moskwa 1969.
[2] Мороз Сергей " Рождение воздушного флота России. Фарман, Сикорский и другие". Наука и техника 2016 nr 6.
[3] Nowarra Heinz J., Duval Godfrey Richard "Russian Civil and Military Aircraft, 1884-1969". Wydawnictwo Fountain Press. New York, 1971.
[4] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.
blog comments powered by Disqus