Markiewicz rower lotniczy, 1923

Projekt roweru lotniczego, mięśniolotu-skrzydłowca, łącznikowego. Polska.
Na początku lat 1920-tych Konstanty Markiewicz opracował projekt mięśniolotu-skrzydłowca (roweru lotniczego). W maju 1923 r. przesłał go do oceny w WCBL. Rower przeznaczono do lotów łącznikowych w oddziałach cyklistów. Autor pomysłu sam doświadczył niewygód pedałowania po wertepach i zapragnął unieść łączników w powietrze. WCBL była jednak zainteresowana konstrukcjami użytkowymi i odpowiedź była odmowna.

Konstrukcja:
Konstrukcyjnie miała to być rama rowerowa z rur aluminiowych z amortyzowanymi kołami i czterema ruchomymi skrzydłami. Ruch miał nadawać cyklista pedałując i przekazując energię łańcuchem Galla na skrzydła. Liczba uderzeń wszystkich skrzydeł miała wynosić do 500 na minutę. Skrzydła, wykonując dosyć skomplikowany ruch, miały zapewnić siłę nośną i ruch postępowy do przodu.

Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- 4,8 m, długość- 1,5 m, wysokość- 2,25 m, powierzchnia nośna- 12 m2.
Masa własna- 45 kg, masa w locie- 110 kg.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
blog comments powered by Disqus