Stemal III, 1922

Samolot został przewieziony do Warszawy. Oblatany został 12.08.1922 r. na lotnisku Mokotowskim. Samolot miał krótki start, dobre wznoszenie i krótkie lądowanie. Mimo stwierdzenia dobrych własności samolotu i stosunku prędkości maksymalnej do minimalnej równego 3,4 - nie zainteresowano się nim. Odstawiony do hangaru, uległ czasie zniszczeniu. Konstruktor, wykorzystując doświadczenia zdobyte podczas konstrukcji tego samolotu, zbudował w 1923 r. szybowiec "Dziaba", również o zmiennym profilu płata.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat (parasol) o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, niedzielony, dwudźwigarowy, kryty płótnem, nosek płata do przedniego dźwigara kryty sklejką. Płat podparty do kadłuba na piramidce z rur stalowych usztywniony cięgnami stalowymi biegnącymi do kadłuba i do kozła z rur stalowych nad płatem. Do tylnego dźwigara zamocowane dwuramienne dźwignie, na których końcach osadzono rury biegnące równolegle do dźwigara. Żebra płata nie były przymocowane do tylnego dźwigara, lecz do tych rur. Na skutek wychylenia dźwigni znajdującej się w kabinie, sterowanej przez pilota- owe rury oddalały się od siebie lub zbliżały, powodując pogrubianie i rozpłaszczanie profilu płata lub ścienianie przy jednoczesnym zwiększaniu krzywizny profilu. Mechanizm dochodził do początku lotek, zmieniając profil tylko na środkowej części płata, bez lotek. Lotki sterowane normalnie
Kadłub drewniany kratownicowy od samolotu Nieuport 83. Osłona silnika z blachy aluminiowej, środkowa część kadłuba sklejką, tył płótnem. Zbiornik paliwa przed kabiną pilota, w górze kadłuba. Tylne miejsce skasowane. Przednia kabina otwarta, osłonięta z przodu wiatrochronem. Wejście przez drzwiczki z prawej strony.
Usterzenie spawane z rur stalowych, kryte płótnem. Stery od samolotu Nieuport 83, stateczniki powiększone i o zmienionym obrysie.
Podwozie główne od samolotu Nieuport 83, dwukołowe, spawane z rur stalowych, z osią amortyzowaną sznurem gumowym względem goleni. Płoza ogonowa amortyzowana.
Silnik- chłodzony powietrzem, 9- cylindrowy, gwiazdowy, rotacyjny Le Rhône J o mocy nominalnej 81 kW(110 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe o średnicy 2,4 m.
Dane techniczne Stemal III, przy dwóch liczbach w wierszu: dla konfiguracji z profilem rozpłaszczonym/z profilem sklepionym (wg [2]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 7,16 m, wysokość- 3,38 (wg [1] i [3]- 3,3) m, powierzchnia nośna- 16,0 (wg [4]- 12,0) m2.
Masa własna- 620 kg, masa użyteczna- 180 kg, masa całkowita- 800 kg.
Prędkość max- 165/160 km/h, prędkość przelotowa- 145/140 km/h, prędkość min.- 70/48 km/h, wznoszenie- 1,6/1,9 m/s, czas wznoszenia na 1000 m- (wg [3]- 16/12)', pułap- 3000/3600 m.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[4] Gryglicki Z. "Samolot ze zmiennym profilem płata konstrukcji inż. malinowskiego". Modelarz nr 11-12/1968.