Malinowski Stefan

W 1916 r. (wg [4], natomiast wg [3]- w 1919 r., ale jest to pomyłka) inż. Stefan Malinowski rozpoczął prace nad skrzydłem o profilu zmieniającym swe sklepienie w locie w celu uzyskania dużej różnicy miedzy prędkością minimalną i maksymalną. W Petersburgu zmodyfikował skrzydło samolotu Caudron (czy chodzi o samolot Caudron G-III ?). Po przeprowadzeniu w latach 1919-1920 w Turynie i Paryżu dmuchań aerodynamicznych płatów o zmiennym profilu mjr inż. S. Malinowski zaprojektował w 1921 r. według tej koncepcji płat do samolotu z mechanizmem schowanym wewnątrz płata. W pierwszej połowie 1922 r. zbudował samolot Stemal III z płatem o wyginanym profilu. Oblatany został 12.08.1922 r. W 1923 r. mjr inż. Stefan Malinowski zbudował w w Szkole Pilotów w Bydgoszczy szybowiec bezogonowy "Dziaba", o zmiennym w locie kształcie profilu płata.

W 1924 r. francuski instytut lotniczy STAe i wytwórnia Hanriot zainteresowały się pomysłem Malinowskiego. W 1925 r. badania płata o zmiennym profilu przeprowadziło laboratorium aerodynamiczne Politechniki Warszawskiej. W 1925 r. konstruktor zrzekł się praw do wynalazku na rzecz polskiego lotnictwa.

Konstrukcje:
Stemal III, 1922, samolot doświadczalny.
Malinowski "Dziaba", 1923, szybowiec doświadczalny.
MAL, 1926, projekt samolotu bombowego.
PWS-Stemal VII, 1928, projekt samolotu komunikacyjnego.
Malinowski-przyczepka szybowcowa, 1941, przyczepka szybowcowa.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Chwałczyk T., Glass A. ”Samoloty PWS”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1990.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[4] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
blog comments powered by Disqus