Trigger-Composites "Pteryx", ok. 2009

Bezpilotowy rozpoznawczy aparat latający. Polska.
Bezpilotowy aparat latający Trigger-Composites ”Pteryx”. (Źródło: ”PTERYX UAV”).
Bezpilotowy aparat latający ”Pteryx” realizowany jest z funduszy prywatnych firmy Trigger-Composites i Krzysztofa Bosaka- jednego z najzdolniejszych polskich twórców autopilotów. Jest to mała konwencjonalna maszyna przeznaczona do fotomapingu, fotografii lotniczej, misji poszukiwawczych lub patrolowych oraz pobierania próbek powietrza. Został zaprojektowany od podstaw do użytku cywilnego. Przy jego projektowaniu postawiono wysoki nacisk na prostotę użytkowania. Dzięki temu, nową technologie mogą użytkować firmy nie zajmujące się do tej pory branżą lotniczą. Może on przenosić aparat fotograficzny, kamerę wideo lub wyposażenie badawcze, które jest montowane we wnękach kadłuba samolotu.

Wiele pracy poświęcono na zapewnienie pełnego bezpieczeństwa lotów. ”Pteryx” został gruntownie przetestowany jako system i posiada zdublowane wyposażenie elektroniczne. Gdy wewnętrzny komputer wykryje jakąkolwiek niesprawność, przerywa misje i wraca do miejsca startu. Również łatwość użycia i planowanie misji zmniejsza ryzyko pomyłek podczas operacji. Istnieje również możliwość instalacji spadochronu ratowniczego, który zmniejsza prędkość opadania do 5 m/s.

Prowadzone są również prace nad bezpilotowym aparatem latającym o nazwie ”Pteryx-Hybrid”, który będzie posiadał napęd hybrydowy i zwiększoną do ok. 6 h długotrwałość lotu.

Konstrukcja:
Górnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydło umieszczone nad kadłubem na pylonie.
Z przodu kadłuba znajduje się komora do aparatu fotograficznego lub kamery wideo, natomiast pod skrzydłem znajduje się komora ładunkowa.
Usterzenie w układzie litery T.
Start następuje z ręki, lot i lądowanie jest w pełni automatyczne. Istnieje również możliwość sterowania ręcznego.

Wyposażenie- bezwładnościowy pilot automatyczny z (w opcji) kanałem video i wyświetlaczem HUD oraz wyposażenie elektroniczne pozwalające na operowanie w każdych warunkach atmosferycznych.
Aparat bezpilotowy może przenosić aparat fotograficzny (masa 500-800 g) lub kamera video montowany w nosie kadłuba lub dowolne wyposażenie badawcze o masie do 1 kg.
Opcjonalnie można zamontować spadochron ratunkowy.

Silnik- elektryczny zasilany bateriami. Śmigło ciągnące.

Dane techniczne ”Pteryx” (wg [1]):
Rozpiętość- 2,4 m, długość- 1,359 m.
Masa startowa max- poniżej 5 kg.
Pułap- 500 m (ograniczony przez prawo), pułap max- 2500 m, zasięg- 500 m (ograniczony przez prawo), zasięg max- 40 km, czas lotu- 45' do 1,5 h.

Źródło:

[1] ”PTERYX UAV”.
blog comments powered by Disqus