Trigger-Composites "Osa Sport II", 2007

Poduszkowiec rekreacyjny. Polska.
Poduszkowiec rekreacyjny Trigger-Composites ”Osa Sport II”. (Źródło: ”Trigger-Composites”).
Poduszkowiec ”Osa Sport II” został opracowany w firmie Trigger-Composites. Stanowi on dalszy rozwój poprzedniej konstrukcji firmy- Trigger-Composites ”Osa Sport”. Jego projekt opracowali: mgr inż. Tomasz Maik i Tomasz Stafecki. Jest to już w pełni dojrzała konstrukcja: dokładnie przetestowana, oparta na wieloletnim doświadczeniu. Jej konstrukcja jest wykonana z lekkich i bardzo mocnych kompozytów poliestrowo-szklanych. Dzięki temu gotowy poduszkowiec waży zaledwie 140-160 kg. To najlepszy wynik w klasie. Zastosowanie wentylatora napędowego zwiększyło bezpieczeństwo eksploatacji. Poduszkowiec został zbudowany w 2007 r.

”Osa Sport II” może latać nad rzekami, jeziorami, bagnami itp., jak również nad łąką, a nawet po asfalcie. Zimą możliwości lotów są nieograniczone- śnieg i lód stanowią wspaniałe podłoże. Osiągane prędkości często przekraczają 100 km/h. Nadaje się do lotów rekreacyjnych, do turystyki oraz do sportu. Pojemny kokpit pozwala zabrać dodatkowe wyposażenie lub dodatkowe paliwo. Dodatkowe zbiorniki paliwa pozwalają pomieścić do 40 l paliwa co starcza na bardzo długie wycieczki.

”Osa Sport II” może być dostarczana w zestawie do samodzielnego montażu jak i gotowa do lotu. Trigger-Composites jest jedyną firmą w Europie Środkowej, która proponuje zakup poduszkowca w formie zestawu. Dzięki temu poduszkowce cieszą się znacznym powodzeniem wśród osób chcących zajmować się tym sportem hobbystycznie.

W 2008 r. Marek Żygadło, wspólnie z kolegą, zmontowali z zestawów fabrycznych dwa poduszkowce typu "Osa Sport II". W 2012 r. poduszkowiec znajdował się w produkcji i był najpopularniejszym poduszkowcem firmy. Oferowany był wówczas w układzie jednosilnikowym lub dwusilnikowym oraz w wersji z zakrytą kabiną.

W marcu 2010 r. został ukończony pierwszy prototyp poduszkowca ”Osa Sport II” z napędem elektrycznym. Jest to pierwszy tego typu poduszkowiec na świecie. Prace rozwojowe były prowadzone od 2009 r. we współpracy z firmą EVCONVERT.EU. Wyposażony jest w silnik elektryczny i pakiety akumulatorów pozwalające na 30-40 minut lotu. Po założeniu większych pakietów baterii LiPo możliwe są dłuższe, ponad godzinne loty. Najbardziej odczuwalną różnicą pomiędzy poduszkowcem elektrycznym i spalinowym jest bardzo mały hałas. Elektryczna ”Osa Sport II” prezentowana była na targach Wiatr i Woda 2010 w Warszawie (11-14.03), gdzie spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Wynikiem tego były rozmowy na dostawy tego poduszkowca do kilku firm zajmujących się imprezami integracyjnymi i rozrywką.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy poduszkowiec o konstrukcji kompozytowej.
Pilot jest oddzielony od zespołu napędowego masywnym siedziskiem, które jest jednocześnie częścią systemu unoszenia. Wewnątrz niego kręci się wentylator, tłoczący powietrze pod maszynę. Za siedziskiem znajduje się śmigło, które daje ciąg potrzebny do poruszania się. Zarówno wentylator jak i śmigło napędzane są przez jeden silnik, zawieszony na ramie.
Do sterowania pojazdem służy drążek umieszczony po prawej stronie siedziska. Manetka gazu i odcięcie zapłonu znajdują się na drążku. W przestrzeni dla pilota jest jeszcze uchwyt, który pomaga w balansowaniu ciałem. Brak przyrządów pokładowych.

Silnik- Rotax, MRZ640, Kawasaki lub inne wg życzenia klienta. Eksperymentalnie do napędu poduszkowca został zastosowany silnik elektryczny o mocy 26 kW (35 KM). Jako źródło prądu służą pakiety akumulatorów litowo-polimerowych.
W wersji dwusilnikowej do napędu stosowane są silniki: unoszenia o mocy 4,4 kW (6 KM) i marszowy o mocy 11,8 kW (16 KM).

Dane techniczne ”Osa Sport II” (wg [1]):
Długość- 3,3 m, szerokość- 1,67 m.
Masa własna- 110-160 kg, max masa załogi na wodzie- 120 kg, max masa załogi na lądzie (podłoże utwardzone)- 150 kg, wyporność max- 450 kg.
Prędkość max na wodzie- ok. 40-50 km/h (w zależności od silnika), prędkość maksymalna na lądzie (podłoże utwardzone)- ok. 80-100 km/h, wysokość unoszenia- 17 cm.

Galeria

  • Poduszkowce ”Osa Sport II”, które zbudował Marek Żygadło wraz z kolegą Mirkiem. (Źródło: Copyright Marek Żygadło).
  • ”Osa Sport II” w locie nad wodą. (Źródło: Copyright ”Trigger-Composites”).
  • ”Osa Sport II” w wersji z zakrytą kabiną. (Źródło: Copyright ”Trigger-Composites”).

Źródło:

[1] ”Trigger-Composites”
[2] Kwiatkowski A. ”Pierwszy na świecie elektryczny poduszkowiec”. ”Onet.pl Technowinki”
[3] ”poduszkowiec”
[4] Informacje uzyskane od Marka Żygadło.
[5] "Trigger-Composites. Poduszkowce oferta 2012 r.".

blog comments powered by Disqus