Trigger-Composites "Osa Compact", ok. 2004

Poduszkowiec rekreacyjny. Polska.
Poduszkowiec rekreacyjny Trigger-Composites ”Osa Compact”. (Źródło: ”Trigger-Composites”).
Po doświadczeniach z poduszkowcem Trigger-Composites ”Manta” konstruktorzy- mgr inż. Tomasz Maik i Tomasz Stafecki, zdecydowali o radykalnej zmianie układu poduszkowca. Miał być to poduszkowiec bezpieczny, szybki i bardziej wygodny. Przyjęto układ z centralnie położonym siedziskiem, pełniącym rolę tunelu wentylatora unoszenia oraz bariery pomiędzy silnikiem a pilotem. Aby zachować prostotę budowy, zastosowano układ napędowy z dwoma wentylatorami na jednym wałku. To rozwiązanie później zostało opatentowane.

Wykonano projekt nowego poduszkowca, nowe formy i elementy. Poduszkowiec, który otrzymał nazwę ”Osa Compact” został zbudowany w firmie Trigger-Composites. Miesiąc później rozpoczęto próby. Koncepcja poduszkowca była tak nowa, że istniało wiele obaw co do poprawnego działania i regulacji ”Osy”. Jednak już pierwsze loty pokazały, że nowy poduszkowiec jest znacznie lepszy od ”Manty”. ”Osa Compact” została zbudowana wokół dwusuwowego silnika Raket 120. Miała być małym, zwinnym poduszkowcem do latania w łatwym terenie. W październiku 2004 r. poduszkowiec był prezentowany na I Międzyuczelnianych Warsztatach Lotniczych Bezmiechowa'04, gzie wzbudził ogromne zainteresowanie.

Osiągi nowego poduszkowca były już bardzo przyzwoite: prędkości na lądzie dochodziły do 50-60 km/h, a na wodzie do 30 km/h. To utwierdziło konstruktorów w przekonaniu, że konstrukcja posiada potencjał do dalszego rozwoju. Poduszkowiec został poddany bardzo wielu próbom w różnych warunkach, również na imprezach integracyjnych. Dało to możliwość poznania wszystkich zalet i wad nowej ”Osy”. Mimo że nowa koncepcja była bardzo udana, to poduszkowiec wymagał jeszcze dopracowania. Ciąg śmigła był zbyt mały do dynamicznego latania po trawie lub w nieprzygotowanym terenie.

Następnym krokiem była budowa poduszkowca ”Osa Sport”, w którym poprawiono większość wad ”Osy Compact”.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy poduszkowiec o konstrukcji kompozytowej.

Silnik- dwusuwowy Raket 120 o mocy 10,3 kW (14 KM).
Na kadłubie zamocowane jest śmigło napędowe układu ruchu poziomego, zabudowane na wspólnym wale napędowym z wentylatorem dmuchawy układu unoszenia poduszkowca. Wspólny wał napędowy napędzany jest silnikiem poprzez przekładnię pasową.

Dane techniczne ””Osa Compact”” (wg [1]):
Długość- 2,7 m, szerokość- 1,4 m.
Masa własna- 80 kg, max masa załogi na wodzie- 90 kg, max masa załogi na lądzie (podłoże utwardzone)- 150 kg, wyporność max- 250 kg.
Prędkość max na wodzie- ok. 30 km/h (w zależności od silnika), prędkość maksymalna na lądzie (podłoże utwardzone)- ok. 50-60 km/h, wysokość unoszenia- 17 cm.

Źródło:

[1] ”Trigger-Composites”
[2] Maik T. ”Poduszkowiec”. Biuletyn Urzędu Patentowego nr 19/2007.
[3] Brach K.”I Międzyuczelniane Warsztaty Lotnicze BEZMIECHOWA'04”. ”Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa”
[4] ”poduszkowiec”
blog comments powered by Disqus