Maik "Optica", początek lat 2000-nych
(Maik-klasyczny górnopłat z silnikiem ciągnącym)
Tomasz Maik opracował dwie wersje projektu samolotu ultralekkiego, który mógłby zaistnieć w takim systemie. Konstrukcyjnie bazują na szybowcu PW-2 ”Gapa”. Obie nie różnią się praktycznie osiągami, powinny zapewnić natomiast wznoszenie większe od 2 m/s przy silniku o mocy ok. 29 kW (40 KM) i dwuosobowej załodze. Przewidywana prędkość przelotowa to ok. 110-140 km/h.
Pierwszy projekt to Klasyczny górnopłat z silnikiem ciągnącym. Niestety układ ten posiad wady, takie jak: braki widoczności w zakrętach i na wznoszeniu, oraz niewygodne wsiadanie i wysiadanie. O ile z widocznością w zakręcie niewiele da się zrobić bez zmiany układu, o tyle zastosowanie wąskiego, rzędowego silnika może poprawić sytuacje podczas wznoszenia.
Drugi projekt to Górnopłat o poprawionej widoczności, o roboczej nazwie ”Optica”. Powstał on jako modyfikacja klasycznego górnopłata. Efektem jest niespotykana, praktycznie dookolna widoczność z kabiny w locie poziomym i duża wygoda zajmowania miejsca w kabinie. W celu dalszego zwiększenia widoczności można przenieść tablice przyrządów na sufit kabiny. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo w trakcie startu i lądowania. Umożliwia również zastosowanie śmigieł o większej średnicy, co w efekcie przekłada się na spadek hałasu i poprawienie osiągów. Niestety przesunięcie silnika do góry powoduje ograniczenie widoczności górnej półsfery.
Dzięki temu, że samolot opracowano na podstawie szybowca ”Gapa” posiadano gotowy foremnik kadłuba. Z innego oprzyrządowania gotowe były już foremniki do usterzeń.
Konstrukcja (projektowana).
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydło powinno być lekkie i o prostej budowie, tak by można było je wykonać w warunkach amatorskich. Przewidywana była konstrukcja żebrowa, pokryta tkaniną, lub cienkim laminatem bez przekładki. Struktura skrydła jednodźwigarowa z kesonem noskowym lub dwudźwigarowa. Założona geometria skrzydła pozwala na jego montaż na prostym stole.
Kadłub o konstrukcji kompozytowej, bazujący na szybowcu PW-2 ”Gapa”. Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Silnik- o mocy 26-44 (35-60 KM).
Dane techniczne Klasyczny górnopłat z silnikiem ciągnącym (wg [1]):
Rozpiętość- 11,6 m, długość- 6,0 m.
Masa własna- do 250 kg, masa całkowita max- 430 kg.
Prędkość prędkość przelotowa- 110-140 km/h, prędkość minimalna- 55-60 km/h, wznoszenie- 2-5 m/s, czas lotu- 3-4 h.
Dane techniczne "Optica" (wg [1]):
Rozpiętość- 11,6 m, długość- 5,8 m.
Masa własna- do 250 kg, masa całkowita max- 430 kg.
Prędkość prędkość przelotowa- 110-140 km/h, prędkość minimalna- 55-60 km/h, wznoszenie- 2-5 m/s, czas lotu- 3-4 h.
Galeria
Źródło:
[1] Maik T. ”ULM naszych marzeń- recepta na tani samolot?”. ”Trigger-Composites”