Trigger-Composites "Manta", początek lat 2000-nych

Poduszkowiec rekreacyjny. Polska.
Poduszkowiec rekreacyjny Trigger-Composites ”Manta”. (Źródło: ”Trigger-Composites”).
W 2003 r. dwóch studentów- Tomasz Stafecki oraz Tomasz Maik podjęło decyzje, że zbudują poduszkowiec. Po analizie potencjalnego rynku, dostępnych poduszkowców i własnych możliwości wybór padł na mały poduszkowiec rekreacyjny, który mógłby być sprzedawany w zestawach do samodzielnego montażu. Otrzymał on nazwę ”Manta”. Miał posiadać mały silnik i niewielkie rozmiary i kojarzyć się skuterem. Dla konstrukcji przyjęto tradycyjny układ zintegrowany. ”Manta” miała być podobna do istniejących poduszkowców, ale mniejsza, tańsza i znacznie bardziej dostępna.

Projekt i budowę poduszkowca przeprowadzono dość szybko, po czym przystąpiono do prób. Poduszkowiec został zbudowany w firmie Trigger-Composites. Układ unoszenia po początkowych problemach udało się dopracować dość szybko. Problemem okazała się jednak niska sprawność wentylatora. Najważniejszym wnioskiem z prób ”Manty” było to, że układ zintegrowany nie odpowiadał potrzebom: posiadał za niską sprawność i ze względu na brak bariery między układem napędowym i pilotem, był mało bezpieczny.

To dzięki doświadczeniom z tym małym i powolnym poduszkowcem opracowana została koncepcja, która zrewolucjonizowała świat poduszkowców rekreacyjnych. Po zakończeniu prób z ”Mantą” przystąpiono do projektowania poduszkowca ”Osa Compact”.

Źródło:

[1] ”Trigger-Composites”
[2] Brach K.”I Międzyuczelniane Warsztaty Lotnicze BEZMIECHOWA'04”. ”Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa”
blog comments powered by Disqus