Lipkowski-śmigłowiec, 1904

Śmigłowiec pionierski typu zespolonego (tzw. rotodyna). Polska/Rosja.
Wirnik nośny śmigłowca Lipkowskiego. (Źródło: archiwum).
Śmigłowiec został zaprojektowany w Rosji przez Polaka inż. Józefa Lipkowskiego. Posiadał dwa silniki, jeden do napędu wirników, drugi napędzający śmigło ciągnące poziomo. Wirniki o dużej powierzchni łopat miały zastępować spadochron. Śmigłowiec wyposażony był w trzy stery: kierunku, wysokości i służący do utrzymania kierunku podczas wznoszenia.

Pierwszy projekt z 1903 r.: masa własna- 2300 kg, w tym masa wirników- 960 kg, wałów napędowych- 280 kg, pozostałej konstrukcji śmigłowca - 550 kg, silnika większego- 360 kg, a mniejszego- 150 kg. W 1904 r. w Zakładach Putiłowskich w Petersburgu został zbudowany jeden wirnik nośny, który użyto do pomiarów siły nośnej.

Wersja z 1905 r., śmigłowiec wojskowy. Masa własna- 3880 kg, całkowita- 5320 kg, użyteczna- 1440 kg (w tym bomby- 490 kg, paliwo- 665 kg), czas lotu- 5 h.

Lipkowski zamierzał zbudować śmigłowiec kosztem 75 tys. rubli, zakupując silniki w Europie zachodniej. Niezadowalające wyniki prób spowodowały zaniechanie dalszych prac nad śmigłowcem. Inż. J. Lipkowski w 1905 r. proponował także opracowanie wielowirnikowych odmian swego śmigłowca: o 4, 8 i 12 wirnikach, z kilkoma śmigłami do lotu poziomego, zastępującymi jednocześnie ster kierunku. Również i one nie doczekały się realizacji.

Konstrukcja:
Śmigłowiec dwumiejscowy, dwuwirnikowy o konstrukcji metalowej.
Kadłub kratowej konstrukcji stalowej. W kadłubie znajdowały się silnik, zbiornik paliwa, miejsce dla załogi i ładunek bomb. Z przodu kadłuba śmigło ciągnące, z tyłu stery, kryte jedwabiem. Kabina odkryta.
Podwozie trójgoleniowe.
Wirniki dwułopatowe. Łopaty bardzo szerokie, zajmujące ćwierć powierzchni każdego koła. Konstrukcja wirnika: drewniane obręcze, stalowe szprychy, pokrycie z jedwabiu nasyconego gumą. Wirnik usztywniony względem wału za pomocą licznych drutów.

Napęd- 2 silniki: silnik napędzający wirniki o mocy 80 KM, silnik napędzający śmigło o mocy 24 KM.

Dane techniczne, projekt z 1903 r. (wg [2[):
Średnica wirnika- 16 m, długość bez wirników- 12,3 m, wysokość- 16 m.
Masa własna- 2300 kg, masa użyteczna- 700 kg, masa całkowita- 3000 kg.
Prędkość maksymalna- 80 km/h, pułap- 6200 m, opadanie (w locie spadochronowym)- 7 m/s.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus