Libański "Monobiplan I", 1910

Samolot pionierski. Polska.
Samolot Libański ”Monobiplan I” zbudowany we Lwowie w majatku Jusgladówka. (Źródło: Praca zbiorowa ”Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa.”. Wydawnictwo Komitetu Budowy Pomnika Ku Czci Poległych Lotników. Warszawa 1933).
Inż. Edmund Libański zaprojektował w 1909 r. samolot według własnego pomysłu. Miał on łączyć zalety jednopłata Blériot-XI i dwupłata Farman- stąd też nazwa ”Monobiplan” (początkowo ”Biplan-monoplan”).

Budowa została ukończona w maju 1910 r. Próby samolotu przeprowadził konstruktor w czerwcu 1910 r. na poligonie wojskowym w Rześni Polskiej koło Lwowa. Podczas pierwszej próby wzlotu silnik eksplodował i samolot opadł na ziemie, uszkadzając podwozie, przód kadłuba i usterzenie. Samolot w październiku 1910 r. był wystawiony na Pierwszej Wystawie Awiatycznej urządzonej na Politechnice Lwowskiej. Libański zrezygnował z wyposażenia samolotu w inny silnik i na jesieni 1910 r. przystąpił do projektowania następnego samolotu, nazwanego ”Jaskółka”.

Był to jeden z pierwszych polskich samolotów o kadłubie z rur stalowych.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat dolny prostokątny z zaokrąglonymi końcami, dwudźwigarowy, dwudzielny, kryty płótnem. Na końcach płata trójkątne lotki. Płat górny prostokątny, dwudźwigarowy, wsparty na słupkach. Kadłub kratownicowy z rur stalowych. Kabina odkryta
Ster wysokości i stateczniki pionowe - z przodu kadłuba. Stateczniki poziome i ster kierunku - z tyłu kadłuba.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy, o układzie X, o mocy 35 kW (48 KM), konstrukcji Libańskiego. Napęd na śmigło przenoszony przekładnią pasową. Śmigło ciągnące.

Dane techniczne ”Monobiplan I” (wg [2]):
Rozpiętość- 11,0 m, rozpiętość płata górnego- 3,8 m, długość- 11,0 m (lub 9,5 m), wysokość- 3,5 m, powierzchnia nośna- 37,5 m2.
Masa własna- 260 kg, masa użyteczna- 80 kg, masa całkowita- 340 kg.

Galeria

  • Samolot pionierski Libański ”Monobiplan I”. (Źródło: archiwum).
  • Samolot Libańskiego na Wystawie Awiatycznej we Lwowie w 1910 r. (Źródło: Jungowski Edmund ”O pionierach polskiej myśli lotniczej”. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa 1967).
  • Libański ”Monobiplan I”, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 4/1970).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus