LZ Mk.V, lata 1940-te (?)

Balon zaporowy. Wielka Brytania.
Brytyjski balon zaporowy na statku żeglugi przybrzeżnej. (Źródło: archiwum).
W Polsce.

W dniu 15.09.1940 r. rozpoczęto formowanie Polskiej Eskadry Balonowej (Polish Balloon Flight- PBF). Eskadra wchodziła w skład brytyjskiego dywizjonu balonowego nr 945, który stacjonował w Glasgow. W dniu 15.10.1940 r. rozpoczęto szkolenie personelu w brytyjskim ośrodku balonów zaporowych N°1 Balloon Training Unit RAF. Po przeszkoleniu jednostka została przeniesiona w grudniu 1940 r. do Szkocji, gdzie została przydzielona do zgrupowania balonowego broniącego miasta i portu Glasgow. Standardowe wyposażenie stanowiły balony zaporowe produkcji brytyjskiej typu LZ Mk.VII. W lipcu 1942 r. jednostka została włączona w skład 929 dywizjonu balonowego i przeniesiona w rejon zatoki Firth of Forth. Obsadzono tam od 12 do 14 posterunków balonowych. Część personelu PBF zaangażowano wówczas do ochrony balonami zaporowymi konwojów przybrzeżnych. Na jednostkach pływających stosowane były wówczas angielskie balony zaporowe LZ Mk.V.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus