LWS-5 (myśliwski), 1937

Projekt samolotu myśliwskiego. Polska.
Na początku 1937 r., wobec rezygnacji z realizacji projektu lekkiego samolotu myśliwskiego LWS-4/PZL-39, podjęto prace nad kolejnym lekkim samolotem myśliwskim niskiego pułapu. Napęd miał stanowić silnik PZL G-1620cis (G-1620C), stanowiący rozwój silnika G-620bis (G-1620B) ”Mors II” (”Wydra”). Prace nad silnikiem zostały podjęte na początku 1937 r. W maju 1937 r. projekt samolotu znajdował się w fazie studiów wstępnych, wykonywano obliczenia i badania modelu w tunelu aerodynamicznym. Projekt oznaczono LWS-5. Oznaczenia tego użyto podwójnie, powtarzając poprzednio nadane wodnosamolotowi torpedowemu LWS-5 rozwiniętemu z bombowca LWS-6 ”Żubr”, którego budowę zaniechano.

Program LWS-5/G1620C został zamknięty na początku 1938 r. Podstawowymi przyczynami były zapewne przesuniecie prac nad silnikiem G-1620cis w PZL na późniejszy okres i zamierzone zaangażowanie programowe Lubelskiej Wytwórni Samolotów w budowę samolotów towarzyszących.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Gruszczyński J. ”Jastrząb nie zdążył...” Lotnictwo nr 12/2005.
[3] Malak E. "Nieznany projekt samolotu myśliwskiego PZL 39/LWS-1 i LWS-4." Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 7/1988.
blog comments powered by Disqus