LWD "Bies", 1950

Projekt samolotu nie został jednak zrealizowany, ponieważ LWD zostały rozwiązane w 1950 r. i w tym czasie oddano do kasacji zdobyczne silniki poniemieckie. Koncepcja ”Biesa” ożyła w 1951 r., w zespole konstrukcyjnym Centralnego Studium Samolotów w Warszawie. W tym czasie zespół silnikowy CSS, kierowany przez inż. Witolda Narkiewicza, skonstruował silnik gwiazdowy WN-2 o mocy 206 kW (280 KM). Prototypy silnika wykonano w warsztatach CSS na Okęciu, ale do opracowania projektu płatowca nie doszło, ponieważ w międzyczasie rozwiązano CSS. LWD ”Bies” pomyślany był jako samolot przejściowy z samolotów szkolno-treningowych na szkolno-bojowe. Jego właściwości lotno-pilotażowe miały być zbliżone do samolotów myśliwskich. Funkcję tę spełniały później samoloty Jakowlew Jak-11.
W wyniku dalszego rozwoju koncepcji powstał bardzo udany samolot szkolno-treningowy TS-8 ”Bies”.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji mieszanej.
Podwozie klasyczne chowane w locie.
Silnik- rzędowy, w układzie odwróconego V, typu Argus AS-10c o mocy 177 kW (240 KM).
Źródło:
[1] Glass A., Jędrzejewski J. ”Samolot szkolno-treningowy TS-8 Bies- powstanie i rozwój”. Lotnictwo nr 7/2005.[2] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[3] Świdziński J. ”Samolot szkolno-treningowy TS-8 Bies”. Seria ”Typy Broni i Uzbrojenia” nr 29. Wydawnictwo MON. Warszawa 1974.
[4] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.