LVG B (LVG 1912/1913), 1912

Samolot pionierski, szkolny. Niemcy.
Samolot szkolny LVG B-I lotnictwa niemieckiego. (Źródło: archiwum).
Samolot szkolny LVG B należy do najwcześniejszych samolotów wyprodukowanych przez fabrykę Luft-Verkehrs Gesellschaft w Berlinie. Fabryka ta, założona w 1911 r., rozpoczęła swą produkcją od kopiowania konstrukcji samolotów H. Farmana i dostarczania ich do armii pruskiej. Własne konstrukcje zaczęły się pojawiać dopiero w 1912 r., z chwilą zatrudnienia w LVG szwajcarskiego konstruktora inż. Franza Schneidera, poprzednio pracującego w fabryce Edwarda Nieuporta we Francji.

Jego pierwszymi zbudowanymi w LVG samolotami były jednomiejscowy jednopłat sportowy i dwumiejscowy dwupłat szkolny. Prototyp dwupłata stał się protoplastą dużej kolekcji dwupłatów szkolnych, budowanych przez LVG w latach 1912-1914, oznaczanych początkowo jako: dwupłat LVG System Schneider- prototyp z 1912 r., potem LVG B (1912-1913), LVG B-I (1913-1914) i LVG B-II (1914). Samolot LVG B był pierwszym seryjnie budowanym typem LVG. Ogółem wyprodukowano 7 egz. w 1912 r. i 89 egz. w 1913 r. Wszystkie zostały przekazane do wojskowych szkół lotniczych armii niemieckiej. Samolot ten charakteryzował się długą płozą centralnie położoną na osi kół, zabezpieczającą przed postawieniem samolotu w czasie lądowania na śmigle.

W Polsce.

W Muzeum Lotnictwa w Krakowie znajduje się LVG B-IIa nr 350/17. Samolot stanowi unikat. Nigdzie nie zachował się drugi egzemplarz tego typu. Samolot został odnaleziony po 1945 r. na złomowisku koło Czarnkowa i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 r. trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie. Wg wcześniejszych źródeł, np. [2] egzemplarz znajdujący się w zbiorach muzeum to LVG B z pierwszych serii zbudowanych w 1912 r. Zachował się tylko kadłub samolotu bez pokrycia i bez silnika i śmigła oraz komplet skrzydeł (prawdopodobnie należące jednak do samolotu LVG B-IIa z 1914 r.), usterzenie kierunku i wysokości w szkielecie. Najnowsze źródła podają, że jest to jednak samolot LVG B-IIa.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rzędowy Mercedes D-I o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne LVG 1912/1913 (wg [1]):
Rozpiętość- 14,0 m, długość- 9,0 m, wysokość- 3,2 m, powierzchnia nośna- 45,0 m2.
Masa własna- 780 kg, masa użyteczna- 320 kg, masa całkowita- 1100 kg.
Prędkość max- 100 km/h, zasięg- 300 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus