LVG B-II, 1914

Samolot rozpoznawczy, szkolny. Niemcy.
Samolot rozpoznawczy i szkolny LVG B-II w barwach niemieckiego lotnictwa wojskowego. (Źródło: archiwum).

Samolot LVG B-II został opracowany i zbudowany w firmie Luft-Verkehrs Gesellschaft w 1914 r. Był dalszym rozwojem samolotu LVG B-I. Projekt samolotu został opracowany przez inż. Franza Schneidera. Dwumiejscowy dwupłat, napędzany był chłodzonym cieczą silnikiem rzędowym ze śmigłem ciągnącym. Różnice między B-I a B-II były niewielkie. B-II otrzymał półokrągłe wycięcie w górnym skrzydle, aby poprawić widoczność dla pilota (umieszczonego w tylnej kabinie). Rozpiętość skrzydeł została zmniejszona, a kabina pilota przesunięta nieznacznie do tyłu. Zmieniono także położenie grawitacyjnego zbiornika paliwa. Większość samolotów B-II była napędzana silnikiem Mercedes D II o mocy 88 kW (120 KM). Wg [1]- wersja LVG B-II była napędzana silnikiem Mercedes D-I o mocy 74 kW, natomiast wersja LVG B-IIa silnikiem Mercedes D-II o mocy 88 kW. Samolot nie posiadał uzbrojenia.

Produkcja seryjna została podjęta w firmach LVG oraz na licencji w Gustav Otto Flugmaschinenwerke i Schütte-Lanz. Samolot charakteryzowały się solidną konstrukcją, statecznością oraz łatwym pilotażem.

W 1915 r. LVG B-II były cenionymi samolotami rozpoznawczymi w Fliegertruppe (lotnictwo Cesarstwa Niemieckiego). Pierwsze 12 egz. znajdowało się w jednostkach frontowych w grudniu 1914 r., największa ich ilość była w październiku 1915 r.- 165 egz. Następnie ich liczba szybko spadała- do 40 egz. w lutym 1916 r. Pojedyncze samoloty służyły w jednostkach bojowych do końca 1916 r. Zostały zastąpione przez bardziej nowoczesne samoloty.

Wycofane z frontu samoloty LVG B-II zostały skierowane do szkolnictwa. Samolot tak doskonale sprawdził się w nowej roli, że w 1917 r. została podjęta produkcja specjalnie przeznaczonej do szkolenia wersji LVG B-III.

W Polsce.

W Polsce po odzyskaniu niepodległości był tylko jeden LVG B-II, nosił on numer 47. Samolot ten wylądował w dniu 19.06.1919 r. w okolicy Rogoźna. Pilotem był A. Lorek, prawdopodobnie Polak. Uszkodzony płatowiec został stamtąd przetransportowany na tyły- remontu maszyny nie podjęto.

W Muzeum Lotnictwa w Krakowie znajduje się LVG B-IIa nr 350/17. Wyprodukowany w zakładach Luftfarzeugbau Schutte-Lanz w 1917 r., zachował się łącznie ze skrzydłami, które prawdopodobnie pochodzą z wersji B-II z 1914 r. Samolot stanowi unikat. Nigdzie nie zachował się drugi egzemplarz tego typu. Samolot został odnaleziony po 1945 r. na złomowisku koło Czarnkowa i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 r. trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie.

Wg wcześniejszych źródeł, np. [2] egzemplarz znajdujący się w zbiorach muzeum to LVG B z pierwszych serii zbudowanych w 1912 r. Zachował się tylko kadłub samolotu bez pokrycia i bez silnika i śmigła oraz komplet skrzydeł (prawdopodobnie należące jednak do samolotu LVG B-IIa z 1914 r.), usterzenie kierunku i wysokości w szkielecie. Najnowsze źródła podają, że jest to jednak samolot LVG B-IIa.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty o obrysie prostokątnym, lekko zaokrąglone na końcówkach. Rozpiętość płata górnego, montowanego z lekkim wzniosem, nieznacznie przekraczała rozpiętość dolnego, a cięciwy obu były identyczne i zwężające się ku końcówkom. Konstrukcja drewniana, dwudźwigarowa. Żebra miały profi­lowany przekrój. Pokrycie z płótna. Płaty usztywnione stalowymi linkami. Prostokątne lotki posiadały charakterystyczne, spiczaste aerodynamiczne for­my zaprojektowane przez F. Schneidera. Zapewniały one bardzo stabilny lot w turbulentnym powietrzu, a także znacznie ułatwiały sterowanie. Skrzydła zostały tak zaprojektowane, aby można je było z łatwością złożyć przy kadłubie bez konieczności odłączania linek usztywnień skrzydeł.
Kadłub o konstrukcji drewnianej z czterema świerkowymi podłużnicami, usztywnionymi stalowymi linkami. Tylna część kadłuba posiadała niemal prostokątny przekrój poprzeczny, zmniejszający się w kierunku osi pionowej steru kierunku. Silnik pokryty blachą aluminiową, przednia część kadłuba- sklejką, tylna- płótnem. Kabiny odkryte. W przedniej kabinie usytuowano miejsce dla pa­sażera. w tylnej- pilota.
Konstrukcja usterzenia ogonowego wykonana ze stalowych rur o średnicy 20 mm. Statecznik i ster wysokości o obrysie trójkąta.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- samolot nieuzbrojony.

Silnik- rzędowy Mercedes D-I o mocy 74 kW (100 KM) lub Mercedes D II o mocy 88 kW (120 KM).

Dane techniczne LVG B-II (wg [1]):
Rozpiętość- 12,12 m, długość- 8,3 m, wysokość- 2,93 m, powierzchnia nośna- 35,42 m2.
Masa własna- 726 kg, masa użyteczna- 348 kg, masa całkowita- 1074 kg.
Prędkość max- 105 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 12', czas lotu- 4 h.

Dane techniczne LVG B-IIa (wg [1]):
Rozpiętość- 12,12 m, długość- 8,3 m, wysokość- 3,2 m, powierzchnia nośna- 35,4 m2.
Masa własna- 644- 726 kg, masa użyteczna- 348 kg, masa całkowita- 1020- 1074 kg.
Prędkość max- 110 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 8', pułap- 3500 m, zasięg- 440 km.

Galeria

  • Samolot rozpoznawczy LVG B-II na lotnisku polowym. (Źródło: archiwum).
  • LVG B-II, rysunek w rzutach. (Źródło: archiwum).
  • Zachowany kadłub LVG B-IIa nr 350/17 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. (Źródło: Wikimedia Commons).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[3] Military History Encyclopedia on the Web.
[4] Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
blog comments powered by Disqus