Lublin R-XII, 1930
(LR-12)

Samolot sportowy. Polska.
Samolot sportowy Lubli R-XII. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
W 1930 r. na zamówienie LOPP w Zakładach Mechanicznych Plage & Laśkiewicz został zbudowany samolot sportowy Lublin R-XII (oznaczany również jako LR-12) wg koncepcji inż. Jerzego Rudlickiego. Dokumentację konstrukcyjną samolotu opracowali inż. Jerzy Teisseyre i inż. Marian Bartolewski. Był to pierwszy i jedyny samolot sportowy tej wytwórni. Konstrukcja R-XII była wzorowana na konstrukcji Lublin R-XI.

Prototyp, o znakach rejestracyjnych SP-AFB, został oblatany jesienią 1930 r. Nie wziął on udziału w III Krajowym Konkursie Awionetek z powodu przekroczonej masy. Samolot wziął udział poza konkursem w I Lubelsko-Podlaskich Zimowych Zawodach Lotniczych. Samolot nie miał dobrych osiągów i własności ze względu na dużą masę. Wykonał niewiele lotów. Przez kilka lat stał w hangarze wytwórni, a następnie został skasowany.

Konstrukcja.
Trzymiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat eliptyczny, drewniany, niedzielony, dwudźwigarowy, kryty sklejką. Płat mocowany do kadłuba za pomocą czterech sworzni.
Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych, kryty płótnem. Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych, kryty płótnem. Łoże silnika spawane z rur stalowych. Osłona przodu kadłuba z blachy aluminiowej. Zbiornik paliwa w przodzie kadłuba, za silnikiem. Kabina zakryta z dwoma fotelami z przodu. Między fotelami sterownica z wolantem, przekładanym przed lewy lub prawy fotel. Pedały sterownicy nożnej- przed oby­dwoma fotelami. Drzwiczki z obu stron przednich foteli. Z tyłu miejsce na trzeci fotel lub bagaż. Drzwiczki tylne tylko z lewej strony kabiny.
Usterzenie spawane z rur stalowych, kryte płótnem. Statecznik poziomy przestawialny.
Podwozie stałe, główne dwukołowe, trójgoleniowe, z rur stalowych, z amortyzatorami olejowo- powietrznymi Aerol, mocowanymi do przedniego dźwigara płata. Płoza ogonowa z blachy duralowej, amortyzowana sznurem gumowym.

Silnik- chłodzony powietrzem, 5- cylindrowy, gwiaz­dowy Armstrong-Siddeley ”Genet” o mocy nominalnej 59 kW (80 KM) i mocy startowej 65 kW (88 KM).

Dane techniczne R-XII (wg [2]):
Rozpiętość- 11,5 m, długość- 7,62 m, wysokość- 2,36 m, powierzchnia nośna- 18,54 m2.
Masa własna- 504 kg, masa użyteczna- 325 kg, masa całkowita- 829 kg.
Prędkość max- 156 km/h, prędkość przelotowa- 135 km/h, prędkość minimalna- 73 km/h, wznoszenie- 4,3 m/s, pułap- 4750 m, zasięg- 550 km.

Galeria

  • Prototyp samolotu sportowego Lublin R-XII. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
  • Lublin R-XII, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Źródło:

1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Chwałczyk T., Glass A.”Samoloty PWS”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1990.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus