Lublin-1 (Lublin-2), 1923

Szybowiec amatorski. Polska.
Jeden z szybowców Lublin podczas zawodów w Białce w 1923 r. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).
Inż. Stanisław Cywiński, pracując w wytwórni lotniczej Plage & Laśkiewicz w Lublinie, zaprojektował dwa szybowce na I Konkurs Szybowców w 1923 r. w Białce k. Nowego Targu. Zostały one zbudowane w wytwórni Plage & Laśkiewicz i nazwane Lublin 1 i Lublin 2. Obydwa były tego samego typu i stanowiły dwie wersje, różniące się wymiarami i kształtem lotek. Podczas konkursu szybowce pilotował Franciszek Rutkowski. Pierwszy lot szybowca Lublin 1, w dniu 29.08.1923 r., trwał 10 s i zakończył się rozbiciem szybowca; pierwszy lot Lublina 2, w dniu 6.09.1923 r. trwał 60 s i zakończył się uszkodzeniem szybowca. Za szybowiec Lublin 2 wytwórnia otrzymała w konkursie IV nagrodę.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy wolnonośny grzbietopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, dwudźwigarowy, kryty płótnem. Pod skrzydłami zakrzywione płozy, chroniące końcówki skrzydeł przed uszkodzeniem.
Kadłub o przekroju prostokątnym, półskorupowy, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Kabina pilota odkryta.
Ster wysokości płytowy. Usterzenie pionowe ze statecznikiem i sterem kierunku.
Podwozie dwukołowe z płozą ogonową, stałe.

Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- 12,5 m, długość- 6,5 m, wysokość- l,4 m, powierzchnia nośna- 17,0 (17,5) m2.
Masa własna- 125 kg, masa użyteczna- 75 kg, masa całkowita- 200 kg.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus