Lübeck Travemünde F-4, 1918

Wodnosamolot patrolowy. Niemcy.
Wodnosamolot patrolowy Lübeck Travemünde F-4 w Bazie Lotnictwa Morskiego w Pucku. (Źródło: archiwum).

Wodnosamolot patrolowy Lübeck Travemünde F-4 należał do najmłodszego rocznika wodnosamolotów z 1918 r. Budowany był w małych ilościach.

W Polsce.

Polskie lotnictwo morskie zakupiło na początku sierpnia 1920 r. jeden wodnosamolot Lübeck Travemünde F-4. Zakwalifikowano go do grupy ciężkich bojowych wodnosamolotów dalekiego zasięgu. Brał udział w przeglądzie 20.08.1920 r. W dniu 15.08.1922 r. podczas pokazów z okazji Święta Żołnierza zrzucono z F-4 przez pomyłkę bombę lotniczą w tłum widzów. Od wybuchu zginęło na miejscu 9 osób, a rannych zostało 38. Później zmarły kolejne ofiary, zwiększając liczbę zabitych do 13 osób, w tym 5 marynarzy z MDL. Dwa lata później 21.08.1924 r. F-4 uległ wypadkowi w Zatoce Puckiej. Zginął przy tym pil. chór. Andrzej Zubrzycki. Samolot nie został wyremontowany.

Konstrukcja:
Dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.

Uzbrojenie- 1 ruchomy karabin maszynowy.

Wyposażenie- radiostacja pokładowa.

Silnik- rzędowy Benz Bz-IV o mocy 147 kW (200 KM).

Dane techniczne Lübeck Travemünde F-4 (wg [1]):
Rozpiętość- 16,7 m, długość- 11,3 m, wysokość- 4,0 m, powierzchnia nośna- 67,64 m2.
Masa własna- 1366 kg, masa użyteczna- 632 kg, masa całkowita- 1998 kg.
Prędkość max- 138 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 9' 18", pułap- 3000 m, zasięg- 600 km, czas lotu- 6 h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
blog comments powered by Disqus