Lommatzsch Lom-58 "Libelle Standard", 1957

Szybowiec klasy standard. NRD.
Szybowiec Lommatzsch Lom-58/I "Libelle Standard" (SP-2101) użytkowany przez Aeroklub PRL. (Źródło: via Aleksander Lorenz ”Fotograficzny Rejestr Szybowców”).

Szybowiec Lommatzsch Lom-58/I "Libelle Standard" został opracowany w firmie VEB Apparatenbau w Lommatzsch (NRD).

Wersja Lom-58/Il "Libelle-Laminar" otrzymała płat z profilem laminarnym NACA 65-2-615-1-5. Szy­bowiec opracowany został w 1959 r. Do 1963 r. wyprodukowano 21 egz. Lom-58/II, któ­re przeznaczono dla aeroklubów NRD. Szybowiec dopuszczony został do podstawowej akrobacji.

W Polsce.

W latach 1960-1973 znajdował się w Polsce jeden szybowiec Lommatzsch Lom-58/I "Libelle Standard", który posiadał znaki rejestracyjne SP-2101 (ex DM-2527). Szybowiec przeszedł próby homologacyjne w Instytucie Lotnictwa w Warszawie, po których to był użytkowany przez Aeroklub PRL. Latał przeważnie w Lesznie.

W latach 1954- 1963 Sławomir Makaruk pracował jako pilot doświadczalny w Zakładzie Badań w Locie Instytutu Lotnictwa. Przeprowadził wówczas próby 27 typów szybowców, m.in. zagranicznych: Antonow A-9Koser- Hrovat KB-1 "Triglav", Cijan (Ikarus) BC-6 "Kobac", Cijan-Obad (Ikarus / Letov) "Orao IIC", 20.Maj "Ilindenka", Ikarus "Meteor 56", Slingsby "Skylark" (nie posiadam informacji o jaką wersję chodzi), Lommatzsch Lom-58 "Libelle Standard", KAI-12 "Primorec", Let L-13 "Blanik", FVA-10b "Rheinland".

Konstrukcja Lom-58/Il "Libelle-Laminar".
Jednomiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła posiadały pojedyn­czy dźwigar skrzynkowy i żebra rozstawione co 0,3 m. Pokrycie sklejkowe jest specjalnie usztywnione dla zachowania dokładnego kształtu profilu we wszystkich przekrojach. Profil laminarny NACA 65-2-615-1-5. Wznios skrzydła- 3°. Na krawędzi spływu skrzydła wyposażone są w klapy i lotki. Lotki mogą być do lądowania wychylane Jak klapy w zakresie od -5° do +16°. Szczelinowe hamulce aerodynamiczne są otwierane w górę i w dół.
Kadłub sklejkowy, konstrukcji skorupowej. Część noskowa wykonana z lamina­tu szklanego. Kabina zakryta.
Stateczniki sklejkowe, stery kryte płótnem.
Podwozie jednotorowe, składa się ze stałego kółka umieszczonego za środkiem ciężkości oraz szczątkowych płóz pod dziobem i tyłem kadłuba.

Dane techniczne Lom-58/Il "Libelle-Laminar" (wg [4]):
Rozpiętość- 16,5 m, długość- 6,6 m, powierzchnia nośna- 14,85 m2.
Masa własna- 270 kg, masa całko­wita- 380 kg.
Pręd­kość przeciągnięcia- 65 km/h, doskonałość max- 36,opadanie minimalne- 0,65 m/s przy prędkości - 76 km/h, opadanie- 0,7 m/s przy pręd­kości- 88 km/h, opadanie- 1,2 m/s przy prędkości- 114 km/h, opadanie- 1,84 m/s przy prędkości- 133 km/h, opadanie- 2,55 m/s przy prędkości- 152 km/h.

Galeria

  • Szybowiec Lommatzsch Lom-55 ”Libelle” z usterzeniem Rudlickiego. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 12/1957).

Źródło:

[1] ”Fotograficzny Rejestr Szybowców”
[2] Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[3] (P) "Libelle- nowy szybowiec NRD". Skrzydlata Polska nr 12/1957.
[4] (KW) "Szybowiec wyczynowy Lom-58/Il Libelle-Laminar". Skrzydlata Polska nr 21/1963.

blog comments powered by Disqus