Loire Lo-45C1 / Lo-46C1, 1934

Samolot myśliwski. Francja.
Samolot myśliwski Loire Lo-46C1 francuskiego lotnictwa wojskowego. (Źródło: archiwum).

Firma Loire opracowała samoloty myśliwskie Loire Lo-43 i Loire Lo-45 mające płat zbudowany według pomysłu inż. Zygmunta Puławskiego i stosowanym w polskich myśliwcach klasy PZL P. Samolot Loire Lo-46C1 stanowił rozwój konstrukcji Lo-43 i Lo-45. Maszyna była produkowana seryjnie w 1936 r. Zbudowano 60 egz.

Przez pewien okres stanowiły wyposażenie kilku dywizjonów myśliwskich. Podczas wojny domowej w Hiszpanii kilka Lo-46C1 sprzedano stronie republikańskiej. Do końca 1938 r. wszystkie samoloty tego typu zostały wycofane z I linii. W maju 1940 r. 23 egz. znajdowały się w szkołach i innych jednostkach lotniczych, a 16 pozostawało w rezerwie jako tzw. sprzęt stokowy.

W Polsce.

W I połowie 1940 r. na samolotach Loire Lo-45C1 i Loire Lo-46C1 latali również Polacy, piloci Polskich Sił Powietrznych we Francji. Używane były w charakterze maszyn przejściowych III typu szkolnego oraz do nauki strzelania w locie. Na samolotach tego typu odbywano kursy strzelania do celów powietrznych i naziemnych, m.in. w:
- w ośrodku szkoleniowym w Châteauroux,
- Szkole Ognia w Cazaux.

Loire, przypominające do złudzenia nasze PZL P-11, cieszyły, się sympatią pilotów wspominających z sentymentem wysłużone pułaszczaki, z którymi rozstali się we wrześniu 1939 r.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 4 stałe karabiny maszynowe MAC 1934 kal. 7,5 mm, zabudowane w skrzydłach.

Silnik- gwiazdowy Gnôme Rhône 14Kfs o mocy 684 kW (930 KM).

Dane techniczne Lo-46C1 (wg [2]):
Rozpiętość- 11,8 m, długość- 7,68 m, wysokość- 4,18 m, powierzchnia nośna- 19,5 m2.
Masa własna- 1450 kg, masa całkowita- 1985 kg.
Prędkość max- 410 km/h, pułap- 11125 m, zasięg- 750 km.

Źródło:

[1] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[2] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus