Lohner B-II (Modell C) "Gebirgpfeilflieger", 1913 (1914)

Samolot rozpoznawczy, szkolny. Austro-Węgry.
Lohner B-ll, w początkowym okresie wojny podstawowy austro- węgierski samolot rozpoznawczy. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 11/2013).
Samolot zbudowany został w 1914 r. (wg [1]). W początkowym okresie I wojny światowej używany był do obserwacji i łączności.

W Polsce.

Na samolotach Lohner B-II latali również Polacy, lotnicy w służbie Monarchii Austro-Węgierskiej:
-w 1914 r.  w kompanii rozpoznawczej Flik 4 latał jako obserwator Roman Florer. Bardzo szybko dał się poznać jako znakomity fotograf, również z dużą precyzją i celnością zrzu­cający bomby. 15.03.1915 r. podczas startu, z powodu usterki koła rozbił się Lohner B-ll C55. Na szczęście pilot Feldwebel Wurbel i obserwator Oberleutnant Florer wyszli z wypadku cało. Duży rozgłos zyskał lot wykonany 8.05.1915 r. nad dunajski port Prahovo- główny punkt przeładunkowy zaopatrzenia przesyłanego dla Serbii z Rosji i Rumunii. Celnie ulokowane bomby zapalające spowodowały, iż wyładowany sprzętem statek całkowicie spłonął.

W lotnictwie polskim znajdował się jeden samolot Lohner B-II (Modell C) zdobyty 31.10.1918 r. na lotnisku Rakowice. Do maja 1919 r. remontowano go w warsztatach II RPL, a od czerwca 1919 r. latał w Szkole Pilotów w Krakowie. Po kilku tygodniach został wycofany z eksploatacji.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rzędowy Hiero o mocy 63 kW (85 KM).

Dane techniczne B-II (wg [1]):
Rozpiętość- 13,0 m, długość- 8,3 m, wysokość- 3,2 m, powierzchnia nośna- 30,4 m2.
Masa własna- 560 kg, masa użyteczna- 360 kg, masa całkowita- 920 kg.
Prędkość max- 125 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 7', pułap- 4200 m, czas lotu- 4 h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Butkiewicz J. "Na początku był tylko pistolet". Skrzydlata Polska nr 11/2013.
blog comments powered by Disqus