Lloyd C-IV "Bocian", 1916

W Polsce.
W lotnictwie polskim było 7 samolotów Lloyd C-IV ”Bocian”. Wszystkie pochodziły ze zdobyczy w byłej Kongresówce i Małopolsce. W styczniu i lutym 1919 r. zwieziono je do warsztatów II Ruchomego Parku Lotniczego w Krakowie, gdzie były remontowane i uruchamiane. Przydzielono je do Szkoły Pilotów w Krakowie i do 9 EL sformowanej na lotnisku Rakowickim. Samolot C-IV został przydzielony do 3 Eskadry Lotniczej Bojowej we Lwowie, ale podczas lotu dostawczego 27.11.1918 r. lądował przymusowo i został uszkodzony. Samolot wrócił koleją do Krakowa. Samoloty Lloyd C-IV służyły tylko w 1919 r., później wycofano je z eksploatacji.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła dwudźwigarowe z dużym skosem krawędzi natarcia tzw. Pfeiflugel (skrzydło- strzała) charakterystyczne dla płatowców Lloyd. Komora płatów dwuprzęsłowa. Pokrycie płótnem do samolotu nr 44.58. Od 44.61 do 44.77 były pokryte fornirem- wersja Fournierflügel. Lotki tylko na górnym płacie.
Kadłub kratownicowy, pokryty sklejką. Kabina wspólna wannowa, odkryta.
Usterzenie spawane z rur stalowych. Pokrycie stateczników sklejką, sterów płótnem.
Podwozie stałe, główne dwugoleniowe z osią stałą. Amortyzacja sznurem gumowym.
Uzbrojenie- samoloty C-IV w lotnictwie polskim były nieuzbrojone.
Silnik- rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą Austro-Daimler o mocy 118 kW (160 KM). Duży zbiornik paliwa mieścił się w kadłubie, rezerwowy opadowy nad górnym płatem. Zapas paliwa wynosił 215 l.
Dane techniczne Lloyd C-IV (wg [1]):
Rozpiętość- 14,52 m, długość- 8,79 m, wysokość- 3,18 m, powierzchnia nośna- 38,0 m2.
Masa własna- 910 kg, masa użyteczna- 425 kg, masa całkowita- 1335 kg.
Prędkość max- 137 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 5'30", pułap- 4200 m, zasięg- 700 km, czas lotu- 5 h 40'.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.