DUS-III "Ptapta", 1928

DUS-III ”Ptapta” wziął udział w II Krajowym Konkursie Awionetek (29.10-1.11.1928 r.) i zajął 8 miejsce, uzyskując największą prędkość przelotową. W lipcu 1929 r. samolot przygotowano do próby pobicia międzynarodowego rekordu odległości w locie bez lądowania po obwodzie zamkniętym, w kategorii samolotów jednomiejscowych o masie własnej do 350 kg. W tym celu samolot przebudowano, usuwając przednie miejsce i zabudowując dodatkowe zbiorniki paliwa. Samolot otrzymał znaki rejestracyjne SP-ACK i stał się własnością Lubelskiego Klubu Lotniczego. We wrześniu 1929 r. DUS-III wziął udział w I Locie Południowo-Zachodniej Polski. Podczas próby bicia rekordu 23 stycznia 1930 r. na trasie Lublin- Lwów- Kraków- Poznań- Grudziądz- Warszawa- Lublin (1300 km), pilot W. Szulczewski po ośmiu godzinach przerwał lot z powodu złych warunków atmosferycznych, uszkadzając samolot podczas lądowania w Poznaniu. Wg innej relacji przeciążony samolot rozbił się przy starcie w Dęblinie. Samolotu nie wyremontowano. Samolot miał na wiosnę 1930 r. wykonać lot rekordowy długości 2000 km w kierunku Uralu.
Konstrukcja.
Dwumiejscowy, później jednomiejscowy, dwupłat o konstrukcji metalowej.
Płaty prostokątne, dwudzielne, konstrukcji duralowej, dwudźwigarowe, kryte płótnem, wsparte miedzy sobą słupkami z rur duralowych i wykrzyżowane taśmami stalowymi. Do samolotu wykorzystano duralowe dźwigary od samolotu Breguet XIV, odpowiednio wzmocnione.
Kadłub kratownicowy z rur duralowych, wykrzyżowany linkami, oprofilowany listwami duralowymi, kryty płótnem. Przód i góra kadłuba kryte blachą duralową. Zbiornik paliwa w kadłubie; w wersji rajdowej o pojemności około 300 l. Miejsca załogi otwarte, osłonięte z przodu wiatrochronem.
Usterzenie o konstrukcji duralowej, kryte płótnem.
Podwozie stałe, główne dwukołowe, trójgoleniowe, amortyzowane gumą. Płoza ogonowa amortyzowana sznurem gumowym.
Silnik- chłodzony powietrzem, 5- cylindrowy, gwiazdowy Walter NZ-60 o mocy nominalnej 44 kW (60 KM) i mocy startowej 48 kW (65 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe.
Dane techniczne DUS-III (wg [2]):
Rozpiętość- 8,0 m, długość- 5,39 m, wysokość- 2,14 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa własna- 322 (po przeróbkach- 360) kg, masa użyteczna- 244 kg, masa całkowita- 566 kg.
Prędkość max- 155 km/h, prędkość przelotowa- 137 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, wznoszenie- 1,8 m/s, pułap- 2300 m, zasięg w wersji rajdowej- 2000 km, czas lotu w wersji rajdowej- ok. 20 h.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.