Lubelski Klub Lotniczy
LKL
Koło Lotnicze przy Zakładach "Plage & Laśkiewicz"

W Lublinie przed hangarem Lubelskiego Klubu Lotniczego na Bronowicach. Trzeci od prawej Paweł Zołotow. Lata 1932- 1934. (Źródło: Militaria Wydanie Specjalne nr 4 (62)/2018).

W 1928 r. Koło Lotnicze przy Zakładach ”Plage & Laśkiewicz” zrealizowało budowę samolotu sportowego DUS-III ”Ptapta” konstrukcji Jerzego Dąbrowskiego i Antoniego Uszackiego. W 1930 r. zbudowane zostały 2 egz. samolotu LKL-2, konstrukcji Jerzego Teisseyre'a i inż. Mariana Bartolewskiego. Również w 1930 r. rozpoczęto budowę samolotu LKL-3, lecz jej nie ukończono.

W 1931 r. w Lubelskim Klubie Lotniczym zbudowano jeden egz. szybowca szkolno-przejściowego NN-2 (drugi zbudowano w warsztatach szkolnym Działu Nauk CWOL w Dęblinie, dla dęblińskiej sekcji LKL).

Po przerwaniu budowy samolotu sportowego LKL-3, w 1931 r. został zaprojektowany przez inż. Mariana Bartolewskiego i inż. Janusza Lange samolot sportowy LKL-4. Samolot został zbudowany przez członków LKL w warsztacie Zakładów Mechanicznych Plage & Laśkiewicz w 1932 r. Jednocześnie został zbudowany samolot LKL-5, będący ulepszoną odmianą LKL-4. Został oblatany w 1933 r.

Konstrukcje:
DUS-III ”Ptapta”, 1928, samolot sportowy.
LKL-2, 1930, samolot sportowy.
LKL-3, 1930, samolot sportowy.
NN-2, 1931, szybowiec przejściowy.
LKL-4, 1932, samolot sportowy.
LKL-5, 1933, samolot sportowy.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus