Lippisch "Zögling", 1926
("Zögling 12")

Jednomiejscowy szybowiec szkolny "Zögling" został zaprojektowany przez Alexandra Lippischa w 1926 r. Przeznaczony był do podstawowego szkolenia w locie. Typową wówczas metodą startu był start za pomocą z lin gumowych ze zbocza wzgórza. Ponieważ uczeń był szkolony metodą jednosterową, szybowiec musiał być łatwy w pilotażu oraz prosty w budowie i łatwy w naprawie.
Szybowiec "Zögling" budowany był w wielu wersjach przez różnych producentów. Niektóre wersje szybowca: D.D. "Zögling", RRG-1 "Zögling", DFS "Zögling 33", DFS "Zögling 1", Lippisch "Zögling", Lippisch "Zögling 12", Teichfuss L.T.30.
Jego następcą był szybowiec szkolny SG-38.
W Polsce:
W 1945 r. jeden niekompletny, wycofany z użytku, szybowiec Lippisch "Zögling 12" został przejęty przez lotnictwo polskie w Grunowie. Pozostał w postaci wraku.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Płat usztywniony za pomocą stalowych linek, mocowanych u dołu do kadłuba oraz u góry do piramidki o kształcie odwróconej litery "V" nad płatem. Pokrycie płata oraz piramidki płócienne.
Kadłub o konstrukcji drewnianej. Tylna część kadłuba o konstrukcji kratownicowej, do której zamontowane były usterzenie ogonowe, bez pokrycia. Kabina pilota nieobudowana.
Usterzenia pokryte płótnem.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Nie tylko z szachownicą. Pierwsze szybowce w Polsce po roku 1945”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[3] Informacje własne.